tisdag 8 februari 2011

Funderingar!


Uppdaterade min Facebook idag med orden "Less thinking - more happiness". Tror det ligger mycket sanning i detta. Men det är lättare sagt än gjort när man har ett analyserande och reflekterande sinne. Så vad göra? Mindfulness, meditation och yoga är några verktyg. Rensa i röran som jag skrivit om i helgen ett annat. Ordning i skåp och lådor ger faktiskt ett lugnare sinne. Skriva ned sina tankar! funkar ofta för mig....nu blir det oftast i form av bloggande. Men mer personligt skriver jag för mig själv. Då lämnar det på något sätt tankarna och känns lättare. Snacka med någon är ju en annan metod. Det gäller då att inte fastna i ältande utan ventilera och gå vidare.
Att fundera är ju heller inget negativt utan snarare positvt tycker jag. Men det är viktigt att inte fastna i detaljer och tro att man ska lösa allt själv. Ibland behöver livet ha sin gång, vissa saker tar lite längre tid än man kanske räknat med. Tålamod är en egenskap som kan vara utmanande att träna, men ack så nyttigt. Jag kan tycka det är svårt att veta när jag är tålmodig och när det går över i passivitet. När ska jag agera och när ska jag "sitta stilla och ingenting göra - våren kommer och grästet växer av sig själv"? Kanske känner man det eller så visar livet det? När det blir motstånd är det kanske tid att låta processen ha sin gång. Flow tyder troligare på att man är på rätt väg vid rätt tidpunkt....
Men att tillåta sig att tänka mindre och släppa fram glädjen är nog något vi behöver jobba med lite till mans. För vad är viktigt? Vad gör dig glad?

The purpose of our lives is to Be Happy!
(Dalai Lama)

Inga kommentarer: