måndag 25 juni 2012

Midsommar har passerat!

Jag har börjat på inlägg ett antal gånger idag. Noll inspiration i regnet men ville ändå göra ett inlägg. Vi har haft en bra helg. Trots regn! Solen visade sig på midsommardagen och gav lite balans till det hela. Vi var inne hela midsommarafton men framåt kvällen kom solen och jag fick snabbt ihop varsin krans till mig och Linn.
Ja, vissa saker hör ju till! Sillen var god, jordgubbarna goda och besprutade :( men jag gav dom lite healing så blev det bra med den saken :). Jag gjorde en västerbottenpaj utan pajdeg. Den blev kanongod. Smörj en form, häll i 2 påsar riven Västerbottenost (eller riv själv), vispa 4 ägg med 2 dl grädde, salt, peppar och paprikapulver. Häll på och grädda i 225 grader ca 20 min. Håll koll på pajen så den inte bränns. Låt den svalna i formen så den sätter sig. Servera med creme fraiche & hackad rödlök.
Västerbottenpaj utan deg och ljuvliga får och getostar från Tant Gröns gårdsbutik.
Solen visade sig en hel del på midsommardagen. Mormor och morfar på besök är toppen tycker Linn. Full uppmärksamhet och massor av bus. Vi strosade i hamnen, åt glass, och var på lekplatsen. Det är full fart med en liten men samtidigt fascineras jag av hur mycket man är i nuet tillsammans med barn. Hon upptäcker så mycket att även jag ser världen med nya ögon. En härlig värld att upptäcka igen och igen.
Jag, Linn, mormor och morfar.
Vi var fortsatt sociala även i söndags och hade bästa vännerna från Ljunghusen här. Det blev sill lunch igen. Vi hann med en promenad mellan skurarna men den blev inte så lång. Det var ju kallt ute. Sommar kom hit!
Familjen Jönsson/Skogberth på besök. I bakgrunden skymtar centercourten och uppbyggnad inför Swedish Open. 

Idag har varit en seg dag. Regn, regn, regn! Har det regnat i hela landet eller? Humöret är inte på topp även om allt är bra. Vädret påverkar så är det bara. Sen kan man försöka skämta till det och lätta upp det hela med snygg regnkappa. Men 25 juni vill jag hellre strosa i sommarklänning till stranden för ett morgondopp. Jag har mens och småont i huvudet och nu ska jag dela en pizza med min man. Tända ljus och krypa upp i soffan. 
"Inte ett moln, så långt ögat kan nå...." Vi kan väl köra det som ett mantra. Hela svenska folket. Kom igen!!!
Kram och kärlek till er bloggläsare.

1 kommentar:

Sofia - ett bättre du sa...

Verkar ha varit en härlig midsommar. Alltså västerbottenost är ju så himla gott.... och nu blev jag vansinnigt sugen på att göra en västerbottenpaj utan pajdeg när jag läste det här....