söndag 2 augusti 2009

Augusti är här och jag undrar vart sommaren tog vägen?


Hej Kära bloggläsare! nu är jag tillbaka vid min laptop...Jodå den har fått vila i sommar men inte fullt så mycket som jag planerat. Den här sommaren har överhuvudtaget inte blivit som jag planerat eller förväntat mig. Men det är ju det som är livet att släppa taget och go with the flow.

Vi har mest varit hemma i sommar. Vi har gjort lite dagsutflyker och några övernattningar. Jag hade hoppats på mer sol för jag har inte haft några stranddagar och det vill jag gärna ha för att känna att sommaren varit här. Men jag hoppas på augusti! Augusti känns förresten som en spännande månad med mycket på gång.

Här kommer en del av Julis höjdpunkter!
Underbar grillbuffé på Hotell Kullaberg med goda vänner. Det grillades tonfisk, majskyckling, entrecote, majskolvar och där fanns gott om spännande tillbehör så här fanns något för alla. Solen mot Mölles dramatiska klippor gör detta till en minnesvärd kväll.

En kväll besökte vi Båstad och Swedish Open och såg Söderling vinna mot Kristof Vliegen. Vilken magisk kväll! Min vän Lisen Bengtsson jobbade för Lauritz inne på center courten och bjöd med oss på mingel med härlig buffé och underbart vin. Vi satt ute och blickade ut över havet. Center courten i Båstad har ett fantastiskt läge precis vid havet. Plötsligt blev det världens åskväder och störtregn. Det var mäktigt att se! Så växlade det om lika snabbt och banorna fixades så matchen kunde gå av stapeln. Tennis i den ljumma sommarkvällen som avslutades på Strand!

Spa Besök med övernattning på Torekov Hotel http://www.torekovhotell.se/ blev en lyckad "mini-semester". Där var modevisning med Spirit of Maya vid utomhuspoolen på kvällen. Jag blev jättesugen på att ordna modevisning i Helsingborg! Inspiration - me like...
Maten var kanon och miljön en riktig höjdare. Vi tillbringade några timmar på Spa avdelningen, badade, bastade och bara låg och softade i den sköna relax avdelningen med utsikt över havet.
Värt ett besök! Hit åker jag gärna en kulen hösthelg och hör vinden vina runt husknutarna.
Jag hade gärna stannat ett par dagar men vi hann varva ned och njuta.

Det finns såklart många fler höjdpunkter och ögonblick som varit njutbara...Så är det ju med sommar och ibland är det inte förrän framåt hösten jag upptäcker hur härligt det var. När jag tittar på kort och ser hur grönt och vacker allt är. När jag är i saker blir det ibland övermäkigt att ta in för stunden...men det går ändå in och finns där att plocka fram när det blir mörkare.....som smultron på ett strå.

Sommarens största händelse är i alla fall att Be Happy är på gång att öppna butik i centrala Helsingborg. WOW!!! säger jag...en dröm går i uppfyllelse. Jag har detta år med web-butiken kännt att jag saknar den direkta kundkontakten, saknar att skapa miljön, gå och plocka i hyllorna, träffa människor mm...Jag har lite trängt undan detta för att jag tycker om friheten det innebär med web-butiken men det har kommit fram mer och mer...längtan..kreativiteten. Efter Stockholm besök och strosande i mina favoritbutiker blev bilden allt tydligare - jag vill även ha ett fysiskt Be Happy! Uuuuppppssss..så gick allt snabbt. Jag sprang på en lokal som kändes som gjord för mig, mitt i sommaren. Så blev det besök hos banken och min fina bankkontakt -en kvinna som verkligen lyssnar och ser min potential och blir den viktiga pusselbiten för att kunna utveckla mitt företag. Besök hos min lika fina revisor som lyssnar och ger råd. Allt gick så snabbt! Fanns inte utrymme för tvekan. Go, go girl!

Men så visade det sig att bankens kreditmöte drog ut på tiden och är först nu på tisdag. Visst har jag fått ett förhands Ja men det är först på tisdag som det blit definitivt. Så hyreskontraktet ligger och väntar och på tisdag blir det klart. Denna fördröjning gav mig på något sätt en möjlighet att landa i allt. Smälta att NU är det dags för nästa kliv. Jag är inte särskilt orolig för beskedet på tisdag. Skulle det bli nej så blir jag besviken men då finns en annan utväg, det vet jag.

Tillit och att överlåta, invänta och ta emot!
Men håll gärna tummarna!
Jag uppdaterar hur det går här på bloggen såklart och kommer berätta mer om lokalen och alla planer med den.

Yoga har det inte blivit någonting för min del, i alla fall inte fysiskt....tvärtom har jag slarvat med mat, läggtider och annat. Det är inget jag hänger upp mig på - det blir så ibland och det är OK. Däremot mår min kropp mycket bättre av rutiner, bra mat, näring, yoga, regelbundna sovtider och promenader. Inget ska vara fanatiskt! utan ett val som kommer inifrån. Att välja det bästa för min kropp och själ! Att acceptera att vi alla är olika och behöver olika bitar för att funka optimalt

För mig känns hösten verkligen som en nystart!

Men innan det blir höst på riktigt vill jag ha lite mer sommar....några dopp i havet, ett par soldagar, mer söta hallon och fler ljumma sommarkvällar.

Augusti är en skön månad som fortfarande andas sommar men som även ha förväntan av en härlig höst i sig....

Så kul att vara tillbaka med bloggandet! Skriver snart igen!

1 kommentar:

Heidi sa...

Hej Ulrika och tack för din kommentar på Spabanken.se! Din känns härligt inspirerande och jag känner igen mig själv i mycket av tänk och kreativitetslust! :-)

Ska botanisera vidare vid tillfälle, nu har jag fullt sjå att njuta här i Estland där jag är på ett basic men mycket trevligt spahotell; Fra Mare.
Daglig rapport är planerad på bloggen.

Allt gott & ciao!