tisdag 24 november 2009

Back on track!

Det var ett tag sen jag skrev! Inspirationen har lyst med sin frånvaro. Jag har skyllt på grå regnig och trist november. Gäsp! Men så igår vände det. Jag hade ledig dag och hann reflektera en del. Jag hade några bra telefonsamtal med goda vänner och ventilerade hur jag kände. Någon sa att november endast haft 4 soltimmar! Vilket fick mig att inse att mitt tillstånd nog är rätt normalt för årstiden. Jag är ju då en sådan person som inte riktigt nöjer mig med att skylla på vädret. Jag vill in och rota lite ändå. Är det något annat jag kan göra/ inte göra för att öka min energi...förutom bra mat och superfoods. Det måste ju kunna vara helt OK trots grå november....

Så jag har frossat i nya numret av lantliv som var fyllt av härliga julinslag. Ingen jobbig röd och glittrig jul med julklappshysteri utan en lugn grön och vit jul med möjligtvis några röda band och tid för stillhet, samvaro med dom allra närmsta och utvald god mat. Det slår jag ett slag för!

Faktiskt kom inspirationen lite smått tillbaka. Koka godis är ju mysigt och sådant där fint granhjärta vill jag ha på dörren..och vad fint jag ska göra i butiken inför julen. Fylla upp hyllorna med ekologisk choklad och annat för guldkant på julen. Klappar med omtanke, för en hållbar tillvaro. Det känns så mycket mer OK för mig än masskonsumtion. En ask Inspirationskort till någon som ger tänkvärda affirmationer för hela året är ju kul att ge. En ekologisk bambu top med texten The secret to Living is Giving uppskattas säkert av många. Eller bara ett gott te med välgörande örter. För det är ju tanken som räknas!

Andra insikter som gav kraft fick jag av filmen the Moses Code som vi tittade på igår. Jag köpte den för rätt länge sen men hade aldrig sett hela. Där fanns mycket att ta till sig. Bla om att Ge - Giving. När vi ger öppnas flödet upp och vi mår bra och känner oss tillfreds. Att ge är ju inte bara att ge gåvor, utan komplimanger, ge sin tid, sin närvaro eller en kram eller kanske sin förståelse.

Min vän Eva-Lotta som driver företaget Nytt Fokus mailade över en länk igår av Abraham Hick "Feel good now, It´s important" hette den. Den fick mig verkligen att tänka till. Hur vi mår och känner NU är det som gör vår mogondag. För när vi väl är där Imorgon är det ju det som är NU! Det är NU vi kan påverka, göra kloka val, så det vi vill skörda.

Plötsligt kändes november mörkret mindre tungt och idag när jag steg upp sken solen!

Tänk vad sinnet spelar oss ett spratt ibland. Vi tror att vi är våra tankar och så går vi helt in i det istället för att känna känslan och låta den passera. Meditera, andas och landa in i det som verkligen är vi.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag följer ju din blogg härifrån norr. Tycker att Du har en fin blogg och jag är i samma bransch som Du.

Tänkte bara säga att jag nyss läst Hick`s bok "Låt känslorna visa vägen". Verkligen ett tips om du inte läst den.
Ha det fint i kommande Juledagar önskar,

Helena.

Ulrika Forsell sa...

Tack för tipset om boken. Det blir en bra julklapp. Så roligt att du följer min blogg. Må så gott!

Malin sa...

Jag kikar nog in till dig imorgon, är nyfiken på butiken och ska leta present! :)
Lev väl,
Malin