fredag 18 februari 2011

Vänskap!




Lyssna, bli lyssnad på, skratta, gråta, dela tystnad, dela tankar med, tillit, gemenskap.....listan på vad Vänskap innebär kan göras lång. Jag har en liten tavla någonstans med texten "Vänner är en skattefri förmögenhet" - Sant!
Jag har många nära vänner. Något jag är oändligt tacksam för. Vissa har jag daglig kontakt med och andra mer sällan. Dom betyder olika saker för mig men är alla viktiga. Det är lite som att alltid ha tillgång till en stor härlig pralinask - Vilken pralin vill jag ha idag? Vill jag ha en fika-pralin, en romantisksnyftfilm-pralin, en snacka i timmar med- pralin eller kanske min favorit-pralin? Jag vill gärna uppmuntra oss kvinnor till att måna om vår vänskap. Att ta fram vårt systerskap och stödja varandra istället för att motarbeta varandra. Se både vår storhet och litenhet. Men framför allt finnas där för varandra. Inte som dörrmattor där vi utnyttjar en väns tid till allmänt gnäll. Det gillar jag inte! Men oftast beror det på mig som lyssnare har jag märkt. Vart jag sätter mina gränser. Ibland är det kärleksfullaste vi kan göra mot en vän att säga stopp. För det är stor skillnad på att lyssna på någon som behöver prata och att bli utnyttjad som en slaskhink när någon vill älta ett problem. Jag har blivit tydligare vad gäller detta. Jag äger min egen tid och min egen energi. Märker jag att någon bara vill åt min energi markerar jag det vänligt men bestämt och på så vis blir relationerna mer givande och äkta. Vissa tar slut men då är det bäst så för oss båda. Vissa ändrar karaktär och vissa blir djupare. I relationer lär vi oss mycket om oss själva.
En extra stor kram till alla mina fina kära vänner!

Inga kommentarer: