lördag 28 januari 2012

Veckan som gått...

Redan lördag! Det är kallt ute och här i nya lägenheten är det visserligen varmt men ganska torr luft. El-element och värmepump är väl inte den skönaste uppvärmningen. Inte den mest miljövänliga heller. Men nu får vi "gilla läget" då vi hyr och göra det bästa av saken. Även tacka för att vi slipper frysa. Vi har sänkt temperaturen lite, på med raggisar och kofta. Dricka mycket kokt varmt vatten för att ge fukt till Vatan som ökar i kroppen av torr luft. Syptom kan vara torr hud, sköra slemhinnor i näsan ( för min del) torrt hår och lite irriterade luftrör....det kittlar och river lite i halsen. Så har du också uppmärksammat lite sådant, är det säkert kylan och den torra luften som är orsaken. Det torkar ut den redan torra Vata doshan som behöver fukt, värme och tyngd. Härliga oljor till kroppen och ansiktet, inpackningar till håret (prova med olivolja eller kokosolja, tvättas ur genom att applicera schampo i torrt hår och därefter tillsätta vatten), som sagt drick kokt vatten under hela dagen. Ät rikligt av bra fett. Smör, Ghee, grädde, kokosolja, olivolja (kallpressad) avocado mm. Undvik solrosolja, alla typer av margariner och matoljor. Hmmm..där gled det in lite ayurveda tips.
Veckan som gått var det ju ja. Den har varit bra och ganska händelserik. Vi har känt oss lite "nere" sen vi kom hit. Vi trivs egentligen bra men det har varit något vi inte riktigt kunnat sätta fingret på. Genom min bästa vän fick vi kontakt med en kvinna som är "superduper" duktig på att rensa hus. Inte fysiskt utan på energinivå. Så hon gjorde en rensning av vårt boende på distans och vi kände en märkbar skillnad. En tyngd försvann. Jag märkte det redan innan jag visste att hon var klar. Spännande, spännande! Vad mycket som kan hända när vi jobbar på energinivå. En lätthet spred sig i kroppen och hela lilla huset. Märkligt kan tyckas för en del men för mig självklart och ganska oladdat. Glad att vi tog steget för nu förstår jag att min ledsamhet inte bara varit min dessa veckor. Inte bara hängt ihop med omställningen att flytta.
Igår hade jag besök av en kompis och hennes dotter. Fredags brunch hemma hos oss och sedan hemmagjorda semlor som Annica hade med. Mys!
Idag har vi varit i Helsingborg och fixat lite smått. Har fortfarande lite saker som ska skänkas och slängas kvar i huset. Det skapar stress att ha massor av onödiga saker. Jag skulle inte sakna något av det som är kvar i källaren. Min man och jag har haft mycket diskussioner om detta då han tidigare varit en samlare. Nu märker han också hur skönt det är att rensa och inte ha en massa "bra att ha saker". Vilket jag kände mig lättad och glad över att han själv lagt märke till. Jag behövde inte känna mig som Mia Skäringer i en scen från Solsidan när hon förtvivlat försöker övertyga Felix Herngren om att det är dags att slänga sina gamla skolböcker. :))
Vi hann också med lunch på favvo-stället Chateau Foret med söta lillebror och hans vackra flickvän. Dom hade weekend i Helsingborg (bor i Värnamo). Imorgon kommer dom hit och kollar hur vi bor. Så roligt att ses.
Jag, min käre bror och Linn

Vi har även hunnit med 1 års kalas hos Linns kompis Jacob. Wow! snart fyller Linn också 1 år. Det känns stort. Så roligt att se henne på kalas vår lilla tjej. Fruktsallad var inte hennes grej men grädde är ju gott. Och mammas bröst är ju alltid med vilket är praktiskt.
Ett uppdaterande inlägg! Läget är alltså bra. Vi trivs bättre och bättre. Det är kul saker på gång. Som alltid när jag låter känslorna komma ut är det något som öppnar sig därinne. Som en blomma som slår ut. Kreativitet som pockar på. Men om jag inte möter det jobbiga, vågar se på det som triggar....då står jag där och stampar. Ältar och fastnar! Det är slut på det. Nu vill jag framåt och vara stark i mitt. Framåt behöver ju inte innebära en fulltecknad kalender. Det innebär för mig en glad känsla i kroppen, lätthet och glädje. Att se möjligheter!
Have a nice weekend! Varm kram söta ni!

Inga kommentarer: