tisdag 10 juli 2012

Österlen?

Det blev en kaka. Morotskaka med lite omarbetat recept från Rosendals Trädgårdscafé, denna underbara receptbok. En bok som alltid är favorit i repris härhemma. Som vanligt drog jag ned rejält på sockret och bytte mot råsocker och dinkelmjöl. Jag blandade marscapone, rysk yoghurt, äkta vaniljpulver , lite florsocker och citron som glasyr.

Nu sitter vi och planerar vad vi ska göra på vår semester. Mest vill vi ha bara vara tid. Men det är också lite balansgång med att inte bara låta dagarna gå. Utan fånga det där man vill ha! Jag vill ha Österlen. Det hör sommaren till att göra en avstickare dit. Kafferosteriet står högt på listan. Vi var där förra sommaren och fastnade för stället. Snyggt, enkelt och så smakfullt inrett. En hotell del och ett eget litet kafferosteri där man kvällstid kan njuta stenungsbakad pizza. Me like! Österlen har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Ljuset, doften, alla platser att besöka. Vi har haft så många fina stunder där. Ridit på islandshästar, bott i äppelodlingar bland grönskan, skrattat i regnet. Linns första semestrar var till Österlen. Jo, vi åker dit! Måste dit! Till Olofs Victors chokladkaka och Kiviks lilla råa. 
På ridtur ovanför Kivik, sommaren 2010.

Här kan man njuta Kafferosteriets frukost till vyer av böljande sädesfält.
Vi tog en sväng på byn tidigare ikväll. Det var lite avslaget tycker jag. Vädret gör ju sitt och vi var nog lite tidiga. Festfolket var hemma och laddade om! För oss blev det lekplatsen och ICA. Nu har vi käkat och jag smuttar på lite mousserat. Ute är det mörka moln och sommaren verkar ha tagit semester. Nu ska jag återgå till min man och bestämma om vi ska ta oss en natt på Österlen eller inte.
Puss på nosen alla läsare! Förresten har min läsarkrets ökat. Jag tackar och bugar. KUL!
Så här glad är jag att ni läser min blogg :)
 




Inga kommentarer: