torsdag 1 augusti 2013

Update från Palma!

Hej alla! Vi har det fantastiskt bra här i solen. Nu börjar vi landa...så smått. Mycket att fixa med. Vi hoppas få internet inom några dagar. Utan internet blir det inte så mycket bloggande. Men jag lovar snart blir det mer. Att uppdatera i efterhand är inte min grej men ska försöka sammanfatta här.
Värmen klarar vi bra! Vi undviker solen när det är som hetast, svalkar oss i poolen och är mycket inomhus. Framåt fem, sex börjar det bli skönt ute och det är då allt tar fart. Under siestan är det lugnt och det mesta är stängt. Att vara här på Mallorca för att faktiskt bo här är skönt och ger ett annat lugn än semester när man oftast vill hinna så mycket.
Det har varit mycket känslor och en del oro i att flytta. Men så här när det gått ca en vecka känns allt väldigt självklart. Sverige är bara 3 timmar bort och när vi väl fått igång nätet så är jag ännu nöjdare.
Vi har tillbringat en del timmar på Porto Pi och Carrer Four för att fylla upp kyl, skafferie och annat. Även Jysk och Ikea för att hitta möbler till terassen. Igår hittade vi bra och prisvärda möbler med gratis utkörning så det blir leverans på fredag. Bilder kommer snart!
I tisdags fyllde jag år och vi hade en skön dag. Uppvaktades med spansk tårta ( petit choux, grädde, mandelmassa och frukt i gelé på). Fick teckning av liten Linn och presentkort på välbehövlig fotvård på Valparasio Spa som vi bor granne med.
Alltså jag har inget flöde alls med bloggandet just nu.... Sitter på vårt café (lilla caféet har vi döpt det till). Ser nog ganska dumma ut. Jag har en dator, Björn en annan och Linn en I-pad. Vi måste fixa saker på nätet en stund och här har vi uppkoppling. Vi har varsin cappuccino på bordet och här är varmt. Folk tror nog vi är helt uppkopplade och frånvarande föräldrar som tryckt ned vårt barn i en vagn i hopp om att hon ska sitta still en stund. Vill man se på det med dom ögonen är det också en variant.
För mig är det mest frågan om att fixa det vi måste för att sedan kunna vara så där romantiskt närvarande och kärleksfull förälder som jag önskar. Det går sådär just nu! Fast i morse lyckades jag behålla mitt lugn när Linn fick för sig att testa sin vilja en stund. Det kändes betydligt bättre i mitt hjärta när jag lyckades vara lugn. Det är inte alltid jag klarar det. Jag är inte mitt mest balanserade och harmoniska jag just nu. Emellanåt glimmar jag till men titt som tätt är jag en "gnäll mamma" som jag kallar mig själv. Ja personlig utveckling när den är som mest sann och utamanade. Here we go!

Mitt batteri på datorn var nästan slut när jag väl kom igång med bloggen. Snabbt, snabbt ladda över alla bilder från telefonen till bloggen och spara dom. Så fixade Björn det han måste och nu har han gått hem med Linn. Jag har lånat hans dator och sitter här själv. För en stund infinner sig ett skönt lugn med alldeles varm vind som smeker min rygg.
Jag får inte till bilderna i någon följd så håll tillgodo med en liten blandning från min födelsedag



På väg till Duke´s, Santa Catalina för födelsedagsmiddag.

Vi gjorde utflykt till en av Mallorcas vackraste sandstränder Es Trenc. Vit sand, turkost vatten och mycket folk. Ja! värt ett besök men hit ska man nog åka en ljummen höstdag.






Kvällsmingel i Palma!






Klockan är nästan tolv på dagen. Tempot är lugnt så här dags. Vi gör nog en utflykt senare idag. Ska kolla ut något intressant ställe på kartan....det finns några stycken :)))
Vi har en blandning av semester, lite jobb och anpassning till nya spanska livet. En dag i taget.... Hasta manana

Inga kommentarer: