lördag 24 augusti 2013

Utan internet igen!


Hej alla! Det är några dagar sedan jag skrev. Här har varit fullt upp och dessutom är vi utan internet igen i väntan på att Vodaphone ska installeras. I alla fall så mår jag bra. Jag har massor av bilder att dela med er. Iphonen skapar nya förutsättningar att fota och dokumentera. Den är ju alltid med! Jag har WIFI avslaget och ofta har jag telefonen på flygplansläge när vi är ute. Den är mest med som kamera....Jag gör så gott jag kan för att minska strålningen vi utsätts för hela tiden. Vet inte hur stor nytta det gör men det känns bra för mig i varje fall. Jag väljer ut en av dagarna i vår gångna vecka för att dela med er. Det får bli torsdag som inleddes med morgonpromenad till Cala Mayor. Soluppgång och fullmåne samtidigt var vackert att se.





Framåt lunch gjorde jag picknick och så tog vi en tur till stranden. Idag blev det Palmanova som är fyllt av turister och inte så charmigt men vi hittade ett hörn på stranden i skuggan som var jättebra. Det var fantastiskt vatten, fin strand och rätt långgrunt så det passade att ligga där med en liten. Jag börja få till snitsen på att "picknicka" nu och min man blev imponerad över min strukturerade packning. Alla ni som känner mig vet vad detta innebär. En ny sida hos Ulrika!
Sallad med avocado, tomat, gurka, mozzarella, lök, paprika, morötter.  En dressing till på olivolja, tamari och citron. 
Senare på stranden blev det grekisk yoghurt med lite flytande honung, blåbär och kokos.

På kvällen var det dags för mig och Björn att gå ut på tu man hand för första gången sedan Linn föddes. Ja! det var ju på tiden men så blir det när vi bor långt från vänner och släkt (vilket vi ju gjorde även i Båstad). Men med världens bästa storasyster på besök blev ju detta ett gyllene tillfälle.
Tjejerna hade tacomys på terassen och vi fixade snabbt i ordning och så tog en taxi fram till Santa Catalina.

Först en drink och bara sitta ned. Lite lustigt att inte ha en liten tjej med som pratar och vill "gå och sika lite" med mamma eller pappa. Björn hade bokat bord på en liten fransk/tunisisk restaurang vi spanat in tidigare. Den ligger på en tvärgata till la Fabricia den stora restaurangatan i Catalina och heter A ma Maision. Gå dit om ni är å ön! Den drivs av en mycket passionerad kvinna som är född i Tunisien och uppväxt i Frankrike. Hon har haft denna lilla restaurang i ca 2 år. Det är lätt hänt att bara gå förbi då hon endast har en liten innergård med ett par bord och annars äter man inomhus. Vi fastnade vid denna skylt!

Maten var ljuvlig och det var den bästa tänkbara service. Litet, intimt och mycket personligt ställe. Saloua kom själv och presenterade menyn för kvällen. Mitt val blev laxcarpaccio med bla olivolja, gräslök och koriander till förrätt. Huvudrätten blev friterad anka och efterrätten choklad foundeau bakad på mandelmjöl med cappuccinoglass. Allt gjort från grunden på bästa tänkbara råvaror. 

Saloua som driver A ma Maison. Ett soligt leende och massor av kärlek till det hon gör.




Dock blev denna måltid för tung och för sent på dygnet för min kropp. Mådde inte så bra på natten....Inom ayurvedan talar man om "sinnenas förvirring". Det är när vi VET att vi äter/ gör något som inte är så bra för oss men gör det ändå. Det händer mig emellanåt och säkert många med mig. Det jag brukar plocka ur det är att göra bättre val nästa dag. Kunde gott nöjt mig med den underbara carpaccion, efterrätten och lite mindre cava. Men, men....


Efter denna lilla trevliga kväll med för mycket av det goda inspirerades jag att ta tag i mina gröna smoothies igen. Så i morse inledde jag dagen med att köra spenat, vetegräs(pulver), avocado, lite banan, ingefära och vatten i Vitamixen. Mycket välgörande!
Nu ska vi iväg till Puerto de soller för att visa Amanda ett av våra favoritställen. Hon sticker hem till Sverige imorgon. Sedan ska hon ut och resa några månader och vi vet inte när vi ses nästa gång. Det blir tomt utan henne....dessa avsked. Men de tillhör ju också livet och vi har varandra och stödjer varann i valen vi vill göra, drömmarna vi lever. Det är väl det bästa sättet att vara en familj på.....älska med släppa fritt.
På måndag har vi internet igen så då är jag igång med tätare inlägg igen.
Önskar er en härlig lördag!

Inga kommentarer: