tisdag 24 juli 2012

Mitt i sommaren!

Det är mitt i sommaren. Mitt i semestern. Det har blivit några dagar utan bloggande. En paus. Sommarpaus. Den får fortsätta så länge jag behöver. Bara Vara tiden! Denna sommaren blev annorlunda på något vis. Det dåliga vädret har gjort sitt till. Men nu är solen äntligen här. Efter regn kommer solsken. Så är det alltid.
Jag har stort behov av att bara vara just nu. Pratar inte med så många. Vill inte ha så mycket in planerat. Vill ta dagen som den kommer. Med en 16 mån tjej blir det ändå en hel del som måste planeras. Mat, sovande osv. Jag försöker även att dra ned på amningen. Linn ammar fortfarande en del. Jag märker att jag undviker att prata om det. Som att jag skäms. För att så mycket verkar handla om att så snabbt som möjligt trycka in en napp i munnen på barnet, lägga det i egen säng och helst i eget rum. In på dagis och SÅ är man en fri och modern mamma igen. That´s not my cup of tea. Jag tror på Slow Föräldrarskap (det ordet kom jag på alldeles själv just i denna stund). Att låta det ta tid. Inte påskynda någon utveckling samtidigt som vi så klart inte ska bromsa den. Men vanligare är nog att det påskyndas. Jag läser sällan om barns utveckling. Jag tittar på vår dotter. En frisk, kavat, trygg och glad liten tjej. Hon mår bra! Vi mår bra! Vi skapar vår familj med våra värderingar och med massor av kärlek. Vad är rätt och vad är fel? Finns lika många svar som vi är människor på vår jord. Vi är alla unika!
Temat för min sommar är Tydlighet, Gränser, Eget Ansvar. Det lät ju rätt tungt....Men av det blir det mer Happiness. Mitt är mitt och Ditt är ditt är en annan formulering. Jag har inte ork att läsa mellan raderna i min omgivning. Jag uttrycker så gott jag kan mina behov och utgår från att andra gör det också. Det börjar nästan bli omöjligt att göra saker mot min vilja. "Ibland måste vi kompromissa säger min man". Kanske, kanske inte. Kanske finns det en annan lösning som vi inte sett ännu. Typ- inte sett skogen för alla träden. Kanske finns det ett annat "recept" som bara väntar på att användas. Som kommer ge nya härliga smakupplevelser till alla som vill äta utav kakan.
Det är en spännande tid vi lever i. Märker ni av det? Att det inte längre går att gömma sig. Allt vi försökt att glida undan kommer nu upp till ytan. Sjukdom, arbetslöshet, ekonomiska problem, relationsproblem mm. Allt bubblar upp för att läkas. Oro i världen. Varför? Såhär tror jag....kriser är en utmärkt väg att gå ned i hjärtat istället för att vara i huvudet. När saker ställs på sin spets känner vi vad som VERKLIGEN är viktigt. Jag lyssnade på en workshop online som handlade om just detta. Tror du kan hitta det här www.ranvita.com Ranvita som håller föredraget och är Feng Shui konsult menar att vi genom att skapa ett tryggt hem där vi mår bra kan förhålla oss bättre till att det stormar runt omkring oss. Så det är bara att "fortsätta se om sitt hus". Varje människas välmående påverkar faktiskt hela vår värld. Genom att må så bra vi bara kan och vara helt rena och sanna i vårt hjärta blir det ännu mer kärlek på jorden.
Detta inlägg var nog mest till mig själv.
Nu ska jag softa i solen med min bok Lyckan, kärleken och Meningen med livet. Igår läste jag stycket där Elisabeth skriver om det italienska uttrycket "Bel far niente som betyder "vackert göra ingenting" "skön sysslolöshet". Målet för all strävan, den högsta konsten som man får mest komplimanger för. Ju mer utsökt och behagligt man kan göra ingenting , desto mera har man uppnått här i livet."
Något att ta med sig ut i solstolen!
kram


Inga kommentarer: