tisdag 11 februari 2014

Huuuu vad kallt!

Tolv grader och blåsigt på ön idag. Det började med sol men nu har molnen tagit över. Jag konstaterar att jag blivit bortskämd med det milda klimatet och tycker nu en sådan här dag är väldigt kall. Jag smålog när jag var på dagens yogapass och Katja inledde med att fråga hur vi kände oss i blåsten. Hon menade att blåsten har en tendens att plocka upp oro och rädsla hos oss. Mmmm....som ayurvedacoach är detta "vataväder" vilket innebär att särskilt personer med redan mycket vata (luft/rymd) kan känna yrsel och oro, frusenhet, tappa energi, blir trötta och en del kan även känna tendens till huvudvärk. Detta motverkar vi med att hålla oss varma särskilt om huvud och nacke. Drick och ät varm och lite tyngre mat (soppa/gryta/gröt) använd värmande kryddor som ingefära, kanel, chili, svartpeppar. Dom flesta yogiteer passar bra såhär års.
Vårt yogapass hade fokus på "grounding" för att motverka blåsten (luften). Vi hade hela tiden kontakt med fötterna och mattan för att känna oss förankrade med jorden. Faktiskt att min stabilitet och lugn ökade efter passet.
Det blev en kopp te på El Perrito före passet och soppa härhemma till lunch.




Jag var så trött efter lunchen att jag tog en liten tupplur härhemma. Nu är jag något piggare men fortfarande frusen så det får bli en kopp ingefärste.
Återigen inser jag att trots några månader med kallare väder här på ön är detta ett klimat som passar mig så mycket bättre än det nordiska där jag kände mig såhär från okt-april och ibland längre perioder än så. Det kräver sin kvinna eller man för att stå emot kylan och mörkret däruppe i norr. För mig blir det mjukare här, mer följsamt, enklare och mer avslappnat.
Men just idag är det kofta, te och innetofflor som gäller.
Hasta pronto!


2 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Det här var ju väldigt intressant. Jag tror på det här slaget av jordnära tips, och här kom vissa nya grejer som känns värdefulla. Tack!

Bokcaféet i byn sa...

God morgon Ulrika!
Burr, kan kännas lite rått och genom kallt på ön ibland. Jag pratade med mina föräldrar igår och då verkade ni ha det riktigt skönt igen. Hoppas vädret håller i sig! Här började dagen idag med snöblandat regn. Men sol väntas!! Jag är en vädermänniska jag med och älskar solsken, det gör livet så mkt vackrare och kanske enklare. Håller vintern borta genom att planera och beställa fröer till årets köksträdgårdsodlingar. Och bara den minsta lilla vårvittring får en att le!
Önskar dig en fin torsdag!
Kram Anna