måndag 5 maj 2008

Simple Living




Jag kom i kontakt med boken Simple Living genom en dansk hemsida: http://www.happyliving.dk/.
Konceptet Simple Living tilltalade mig direkt. Jag levde redan så på ganska många plan och hade redan börjat välja bort brus, överkonsumtion, mediapåverkan osv....Boken gav mig inspiration, tips och idéer till att göra enkla val för ökad livskvalité, för mig och genom det även för mina medmänniskor och miljön. Den gav mig många AHA-upplevelser! Jag vill gärna hjälpa till att sprida idén om Simlpe Living för jag tror verkligen att så många människor behöver stanna upp och känna in.



Åker vi på semester för vår egen skull - eller för att imponera på vännerna....


Behöver vil bygga ny altan - eller är det för att "bräcka" grannens terass...


Mår jag bra av att sitta flera timmar framför tv.n på kvällarna - eller skulle lite skön musik och en kopp gott te ge mer för mitt välbefinnande....


Behöver jag alla kläder jag köper - eller skulle detta vara en bättre idé att köpa det jag verkligen tycker om och vill ha....




Att leva lite enklare handlar inte om att leva tråkigt. Tvärtom! Det ger möjlighet att upptäcka nya sidor av livet. Att var lite mer närvarande.


Jag shoppar fortfarande men jag bär alltid med mig meningen. "Do i really love it?" när jag vill köpa något och ofta hänger jag då tillbaka det. Men det jag köper tycker jag om, på riktigt. Då är jag också mer rädd om mina saker och uppskattar dom mer. Detta blir även ett utmärkt sätt att göra kloka val för miljön. Slow down....



citat ur boken:



"Det finns en allt större grupp människor som ifrågasätter de perfekta parmiddagarna, de 'rätta' bostäderna, de 'rätta' utbildningarna, de 'rätta' pengarna etc. Under ett par decennier har vi levt synnerligen materiellt och "externt". Nu försöker en växande grupp människor leva mer "internt". Kanske verkar deras liv vara bra på ytan, men om de inte känner så inombords, börjar frågorna dyka upp." ( Sofia Manning)



" Den tysta revolutionen kommer inifrån. Allt fler människor söker efter meningen med livet, och allt fler gör förändringar på 'insidan'. När jag talar om en revolution, är det därför att jag upplever att förändringarna sker samtidigt hos många människor i hela världen, men särskilt i Skandinavien." ( Sanna Ehdin)











4 kommentarer:

Sara sa...

Do I really love it? är en jättebra fråga att ställa sig när man shoppar. Att försöka köpa just det som man vill ha och skippa substituten... Tack för tipset!

Du har en fin och intressant blogg. Jag kommer tillbaka!

Sara sa...

Hej igen! Nu har jag tittat in i din fina webshop också. Där fanns mycket lockande för en köpstoppare! Jag får komma tillbaka dit i juni, när köpstoppet är över! :)

Unknown sa...

Hej Ulrika!
Tack så mycket..det hade varit roligt att hälsa på. Fick ett ryck och åkte ner och shoppade lite..medans killarna fiskade!! =)Härliga underbara dk...Läste i ditt inlägg..verkar vara en super bra bok!! Lever nog rätt mycket så utan att tänka på det..=) Köper aldrig mängder med saker inför helgerna, men när jag köper, så köper jag odd molly eller liknade väl genomtänkt, kanske inte jätte miljöplagg precis, men dock ett i stället för 10 plagg och gör mig glad. Försöker verkligen inte glänsa med våran vildvuxna trädgård och omålade hus, eller buckliga bil ha-ha.....Hoppas att du njuter av den underbara solen och att du har det bra! Kom gärna förbi nästa gång du är hemma....många kramar Malin

Unknown sa...

ps.tack för din röst =) Det blir nog lite inköp i färg med!!! kramis