fredag 13 mars 2009

Ja & Nej

Att säga Nej kan vara att säga Ja till något helt annat! Genom att hela tiden följa mitt hjärta och känna efter vad som är det rätta för just mig blir livet så annorlunda. Inte alltid enklare! Men sannare!!! Efter närmare eftertanke blir det även lättare....mer utmaning men faktiskt lättare. Mer kraftfullt!

Exempel kan vara en fest jag blir bjuden på som jag inte alls känner för. Det är så lätt att säga Ja tack - av slentrian eller för att jag borde. Om jag känner mig tveksam brukar jag vänta med att få lämna besked. Låta det sjunka in och känna efter i kroppen. Ja eller Nej - höjer det mig eller tar det energi. Tar det energi så sollar jag bort det - utan krusiduller. Tack för inbjudan men det passar inte denna gången. I början var det svårt och jag ville förklara mig. Ett typiskt kvinnligt beteende skulle jag tro. Här har min man lärt mig att det behövs ingen förklaring det räcker med ett Nej tack. Jag tror inte på "borde" - jag tror på äkta, sanna relationer. Beslut fattade med hjärtat och i glädje. Balansgången här för mig kan vara att veta om det är nej eller om det bara handlar om bekvämlighet, eller något annat. Men även här brukar betänketiden ge svaret!

Att bara låta tanken landa in....vill jag eller inte. Ja eller Nej! Jag har alltid ett val. Faktiskt!

En man som coachade mig sa en gång i en frågeställning jag hade med honom: Vill du va lycklig eller vill du ha rätt??

Det kan också vara värt att tänka på. Vissa beslut fattas av princip, av gamla föreställningar och av vana. Särskilt i nära relationer tror jag detta är vanligt förekommande. Att släppa ett sånt beslut och i stället välja LYCKA kan vara otroligt befriande.

Så vad gör dig lycklig?
Vad är sant för dig?
Vad ger dig energi?

Önskar dig en fin fredagskväll!

4 kommentarer:

sygryn sa...

Vilka tänkvärda ord!! Jag har mer och mer börjat gå din väg, att känna efter....att välja det som ger energi istället för det som tar!

Anonym sa...

Vilket bra ordspråk, vill du vara lycklig eller vill du ha rätt. Den meningen hjälper mig mer än du anar.
Trevlig helg på dig!

Nina sa...

Dethär inlägget sparade jag i mitt Bloglovin-arkiv! Tänkvärt, tack!

Anonym sa...

Det är så skönt att få inspiration av andra. Tack!