söndag 21 juni 2009

En skönare & grönare värld!

Igår besökte vi min mamma och pappa i Småland på väg hem från midsommarfirande i Medevi. Det var länge sen vi var där och det var skönt att sitta ned och bli ompysslad. Det blev varmrökt lax och nypotatis med god sås och sallad. Vi gled in på ämnet miljö, ekologiskt och hälsa! Detta är ju det jag gör, arbetar och andas så det kan lätt få igång mig...Vilket min pappa ibland kan utmana....Jag möter ibland en uppgivenhet hos människor vad gäller miljön. Som att det spelar ändå ingen roll!! Det är inte upp till mig!! Det får någon annan ta ansvar för!!
Det där håller inte längre!
Det är upp till mig och dig!
Det är dags att göra NU!

När jag föreläser och håller inspirationskvällar vill jag "väcka människor"! Ge inspiration till att alla har egna val och kan göra otroligt mycket bara i sitt eget liv. Skapa de bästa förutsättningarna för dig och din familj. Gör så kloka val ni kan! Så sprids ringar på vattnet...

Vi behöver förändra våra värderingar i botten, konsumtionen behöver hitta nya vägar. Det tror jag! Det går inte all förlita sig till att någon annan ska göra jobbet, eller att någon annan tar ansvar för vad det är vi stoppar i våra kroppar.

På mina SuperfoodsKvällar uppmanar jag till: Läs innehållsförteckningar och lär dig förstå dom. Välj därefter vad du vill ge till din kropp. När du väljer ekologiskt och Krav märkt mat så slipper du flera hundra märkliga tillsatser som används i "vanliga" livsmedel. Det finns idag en uppsjö av böcker som berör ämnet för dig som törstar av kunskap. Genom att använda sunt förnuft så kommer du också långt!

Vi är en del av naturen och mår bäst och gör bäst av att handla därefter.

Jag utmanade min pappa igår för att vi båda skulle göra något val vi ännu inte gjort för miljön. Min utamaning blir att duscha kortare tid och inte så varmt ( detta blir nog en riktig utmaning för mig när det blir kallt och vinter...men man vänjer sig har jag hört..) Min pappa utmande jag till att övergå till endast ekologiskt och Rättvisemärkt kaffet. Vi får se hur detta går!

Gör det roligt och enkelt! Visst är det häftigt att kunna förändra genom de egna valen. För mig är det stimulerande och gör att jag känner mig stark istället för hjälplös.
Förändra det du kan här och nu.

Inga kommentarer: