torsdag 2 juli 2009

Sol ute - sol inne

Nu är vi hemma i Ramlösa igen! Det har varit fantastiska dagar i Stockholm. Jag har tillbringat mycket tid på Djurgården. Det är så vackert där med allt vatten och all grönska. Jag har gått flera mil känns det som i benen. När man har tid så är det gångavstånd till det mesta i Stockholm. Jag har haft ett sådan flyt också! Ni vet sådär att man bara kommer direkt på det man söker.

I måndags promenerade jag ut på Djurgården och hade någonstans läst om Ulla Winbladhs wärdshus och tänkt att dit vill jag gå någon gång. Hade inte kollat upp vart det låg...så gick jag direkt på det precis när det var dags för lunch. Jag hade en jätte mysig lunch med mig själv. Så skönt att bara sitta och titta på folk. Jag lade särskilt märke till 4 st äldre damer som satt och åt lunch och drack vin. Så söta små damer med finaste sommarblusarna och nylagt hår. Dom berörde mig på något sätt. Tänkte väl på min egen mormor som inte finns i livet längre och på min farmor som är 94 år. Den äldre generationen bär på så mycket livserfarenhet. Det ska vi komma ihåg. Jag blev glad av att se dom små damerna sitta där och njuta sitt vin och sin lunch.

I tisdags hade jag vägarna förbi Narvavägen och tittade förbi Lisen Organics kontor.

Lisen Sundgren och hennes kollega Carolina Carlsson.

Lisen har ett genuint intresse för det hon gör och det fullkomligt lyser omkring henne när hon pratar om blommor, örter och allt naturen har att bjuda. I hennes bok Lisens Örtspa finns mycket härliga recept på fotbad, ansiktsmasker, härliga skrubbar och annat för att göra ditt perfekta sommar spa hemma. Finns på Be Happy - Lisens ÖrtSpa 200 kr.

Samla ihop dina vänner eller familjen och duka upp ett bord av skrubbar, masker, frukt, bär och vatten. Fyll fotbaljor med ringblommor och havssalt och ge varann massage. Att gå på behandlingar på salong är alltid skönt men du kan uppnå fantastiska resultat på egen hand. PROVA!

Konserten med Deva Premal & Miten var underbar! Över 1000 personer hade samlats på Stockholms konserthus och det var en otrolig närvaro och kärlek på scen som smittade över till alla oss andra. Vilka röster och vilken musik! Jag ser redan fram emot nästa tillfälle att gå och se dom.

Igår var det en lång, varm bildfärd till Skåne. Vi gjorde lunch stopp i Trosa! Så sött det är där. Så charmiga små butiker och hus. Det blev middag och hemmagjord glass.


Idag är jag trött och har huvudvärk. Det är verkligen varmt även för någon som är frusen av sig som jag. Pitta höjs i kroppen och då är det lätt till att få huvudvärk. Då gäller det att svalka sitt sinne. Dricka pepparmints te, vila och inte utsätta sig för direkt solsken. Vi är ju inte vana vid att det blir hett så plötsligt. Men visst förstår man att människor vilar siesta i medelhavsländerna!

Tips för en skön varm sommar!

Undvik solen när den är som starkast....Använd solhatt och skydda huden med en tunn skön blus eller så....smörj in dig med ett naturligt solskydd, Dr Hauschka eller Weleda är mina favoriter...Drick MYCKET vatten....vila i skuggan....ät mycket frukt och bär....Undvik stark mat typ chili, starka tomaträtter mm det höjer PITTA i kroppen. Bada!!!! det är helande både för kropp och själ....NJUT!

Jag har inte badat ännu. Hade tänkt besöka stranden idag men blir till att vara inomhus tills huvudvärken lugnat sig. Sen blir det RÅÅ och böljan den blå, salta, mjuka, uppfriskande....

Inga kommentarer: