måndag 28 september 2009

En riktig höstmåndag!

Idag sov jag länge! Jag har butiken stängd på måndagarna - förutom web-shopen den är ju öppen dygnet runt. När jag steg upp ösregnade det och blåste ute. Det kändes som första riktiga höstdagen. Faktiskt tycker jag det känns helt OK. Det är ganska inpirerande med hösten och det är mysigt att träffa vänner och äta gott tillsammans.
Något som ha blivit lidande för min del är min yoga. Jag har helt enkelt inte haft lust i all butiksplanering och renovering. Men nu börjar allt återgå till det normala och då längtar jag och hela kroppen efter yogan. Jag har skrivit en del om att hitta balansen tidigare. Jag tror verkligen att om vi lyssnar på kroppen och ger den tid så ger den oss svar om vad vi behöver. Som nu när jag haft det lite "obalanserat" ett tag både med sömn och matvanor. Nu känner jag en skön trötthet och märker att kroppen vill ha lite extra sömn. Jag är också hungrig på ett behagligt sätt. Enligt ayurvedan är det viktigt att vi känner hungerskänslor när vi ska äta för då är Agni - matsmältningselden stark och hjälper till att smälta maten på ett bra sätt. Senaste veckorna har jag ätit bara för att jag ska och när jag är stressad så känner jag inte hungerskänslor på samma sätt.
Så min teori är att min kropp nu tar igen det den behöver och balanserar sig för att fungera optimalt.
Det har varit en skön dag idag. God lunch men min man på Papi www.papibistro.se Jag kom på mig själv med att jag tuggade maten längre och hade sänkt mitt tempo. Stressen börjar lätta! Sen var det tandläkarbesök och det gick över förväntan. Jag kände mig riktigt avslappnad och min tandläkare spelar alltid lugn musik vilket påverkar positivt. Nu är vi i butiken och installerar mitt nya kassaregister. Men snart ska vi åka hem och då blir det te och sen sängen!
Visst är det lite mysigt med höst?!

3 kommentarer:

Ibsensibb sa...

Hej Ulrika! Grattis, premiären är avklarad... jag tittar förbi i veckan. (Bloggar om butiken nu. Bättre sent än aldrig).
Kram Britta

Nina sa...

Balans är viktigt, i alla möjliga sammanhang. Det är intressant hur kroppen talar till oss och egentligen väldigt tydligt säger vad den vill ha - bara vi lär oss att lyssna.

Grattis till butiken!

Sue sa...

Det fina med yogan är att man lär sig hantera stress.
Din kropp har stöttat dig under dina extralånga dagar med shoppen.
Nu är det tid att ta hand om kroppen och stärka reserverna.