måndag 16 november 2009

Hallongrottor i novembermörkret....

Åh! idag har varit en slö dag för mig. Ledig måndag och grått november väder. Regnet har öst ned mest hela dagen. Ja, det krävs en instats för att ta mig ut sådana dagar. Jag har mest laddat med värme idag och vila....

Badat i härligt blommigt badsalt från Lisen Organics! Perfekt julklapp till den som älskar att bada och vill ge huden lite extra gott. Finns på Be Happy för 195 kr.
Efter badet blev det en härlig olja för kroppen och så gosiga kläder. Sen var jag beredd för ett par ärenden - ut i regn och rusk men jag hade bilen så det blev inga långa stunder ute. Annars är en riktig långpromenad efterlängtad! Faktiskt var det väldigt skönt med frisk luft...Det är ju bara så mörkt redan vid fyra. Så är det dagsljuset man vill åt så gäller det att ta vara på morgontimmarna.

Jag beslutade att ta rundan om vår lilla ICA butik och handla lite ingredienser till bakning om lusten skulle falla på. Det gjorde den! Jag har nu bakat underbart goda hallongrottor. Denna lilla söta kaka ska inte underskattas. Med lite utbyte av ingredienser blev receptet såhär:

4 1/2 dl dinkelmjöl ( sikt)
1 dl råsocker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker ( jag har hittat äkta krav märkt bourbon vanilla och tog aningen mindre än 2 tsk - vilken skillnad på smak mot konstgjord vanillin)
200 gram smör
Klart för gräddning!

Bara att blanda ihop ingredienserna och rulla små bollar som jag sedan gjorde en grop i med tummen och så i med en klick hallonsylt ( hittade ekologiskt hallonsylt på ICA). Så in med plåten i ugnen 200 grader ca 10 min. Klart!
Det doftar underbart gott! Det är något väldigt tillfredsställande med att baka. Att använda händerna, hitta bra råvaror, smakerna och dofterna. Det går utmärkt att byta ut vetemjöl mot dinkelmjöl och vitt socker mot råsocker. Så blir det lite nyttigare och efter mitt tycke mycket godare.

Lycka just nu är tända ljus, nybakade hallongrottor, varm havrechokladmjölk och 2 alldeles pinfärska veckotidningar. Kattis & CO där Be Happy har en annons och så Femina. Så nu blir det soffan och bara mysa! Há en skön måndagskväll och ge dig själv lite extra omsorg den här mörka årstiden.

2 kommentarer:

Malin sa...

Åhh, va mysigt och vilket gott recept. Det skall jag faktiskt testa och baka i helgen när jaag kommer till mamma. Hoppas du mår bra.
Jag kommer även bort till dig på lördag tror jag med jultidningarna.
Puss på dig :)

Sue sa...

Mumsfilibabba vad smaskens det låter. Mysstund med de bästa ingredienserna.