fredag 21 januari 2011

Finn balans med ayurveda!


Jag har uppmärksammat att ganska få människor känner till ayurvedan här i Sverige. Många har hört ordet men vet inte vad det är. Ofta får jag just den frågan? Vad är ayurveda?

Ayurvedan är en livskunskap som är över 5000 år gammal med sina rötter på den Indiska kontinenten. Ordet "ayurveda" kommer från Sanskrit, Veda betyder Liv och Ayur betyder Läran om. Så alltså kort sagt : Läran om livet! På engelska beskriver man ofta ayurvedan som "The art of live wisely"- vilket jag tycker är en vacker beskrivning. Det finns många inriktingar inom ayurvedan och jag är bara utbildad inom en del. Det är ett livslångt lärande och därför har jag den största respekt och ödmjukhet inför denna lära.

Det jag gör är att vägleda människor till större självinsikt. Genom dosha-systemet Vata, Pitta, Kapha kan vi få en ökad förståelse för oss själva både fysiskt, psykiskt och själsligt. När självinsikten ökar gör vi klokare val. Vi hittar en balans i livet! Läs mer om doshorna här.
Jag jobbar inte medicinskt utan mer livsstilsinriktat. Vad kan du med enkla medel göra utifrån din dosha-konsitution och din livssituation? Vilken mat passar dig? Vilken träning? Jobb? Fritid? När gör du bäst ifrån dig och hur kan du plocka fram mer av det som är bra. Vi tittar på osten och inte hålen! Vad fungerar i ditt liv och hur kan du få mer av det?

Ayurvedan tar hänsyn till helheten. Vi är alla unika och kan vi förstå det fullt ut tror jag världen blir snällare. Alla kan inte stöpas i samma form! Ett barn är livligt och fantastifullt, kanske har lätt till ängslighet (Vata) ett annat är tävlingsinriktat, målmedvetet, tydligt och tar plats (Pitta) ett tredje lite lugnare, fogligt, tycker inte om att påskyndas (Kapha). Då är det inte alltid helt enkelt att skolan har samma krav på alla barn. Här finns mycket att göra!
I en relation kan vi öka förståelsen för varandras olikheter och istället se dynamiken i våra olikheter. Det kan ju såklart vara så att vi lever med en partner som är ganska lik oss, då kan vi behöva jobba mer aktivt för att balansera den saknade doshan. Ett par som båda är Kapha tex kan behöva ny stimulans, nya intryck och utmaningar för att inte energin ska bli stagnerad. Medan ett Pitta par behöver bjuda in kravlöshet, ledighet och skratt för att inte bli för målinriktade och prestatationsfyllda vilket lätt leder till stress symtom.

Vill du göra ett Ayurvediskt aktivitetstest för att se vilken eller vilka doshor som är dominerande hos dig - så klicka här.

Inga kommentarer: