måndag 12 oktober 2009

Att hinna ifatt sig själv!


Jag har haft migrän ett par dagar. Det händer att jag i samband med mens får migränanfall. Inte kul! Men jag lär mig oftast något av det. Jag lär mig vikten av att stanna upp och ta egen tid. Det går inte att göra något annat än att stanna upp när huvudvärken kommer. Då är det sängen som gäller. Tur i oturen att det blev i samband med min lediga måndag. Så jag kunde ta mig tiden att vila och nu mår jag mycket bättre. Efter att min man kommit hem med lunch och jag fått i mig en tablett kände jag hur huvudvärken tonade bort. Jag kröp upp i fåtöljen framför vår pelletskamin med en ny bok jag köpt. "Vart du än går är du där" Medevten närvaro i vardagen av Jon Kabat-Zinn. Ja! Det är ingen ny bok i sig men för mig är den ny. Den var precis vad jag behövde just nu. Visst är det härligt när du hittar rätt bok eller film eller vad det nu är just när du behöver den?! I boken beskriver Jon meditation på ett mycket enkelt sätt.

Utdrag ur boken:
Skämtteckning i The NewYorker: Två zenmunkar med rakade huvuden och munkkåpor, en ung och en gammal, sitter med korslagda ben bredvid varandra på golvet. Den yngre tittar lite frågande på den äldre som sitter vänd mot honom och den senare säger: "Sedan händer ingenting. Det här är alltihop."

Detta är sant. I vanliga fall när man tar itu med en sak är det helt naturligt att man förväntar sig att ens ansträngningar ska krönas med framgång. Man vill se resultat eller i varje fall känna sig nöjd med vad man uträttat. Det enda undantaget från den här regeln som jag kan tänka mig är just meditation. Meditation är den enda överlagda, systematiska mänskliga aktivitet som innerst inne inte går ut på att försöka förbättra sig själv eller komma någon vart utan handlar helt enkelt om att bli på det klara med var man redan är. Kanske är det just i detta dess värde ligger. Kanske behöver vi alla uträtta en sak här i livet bara för dess egen skull.

Jag känner mig tilltalad av enkelheten och känner också hur viktigt det är att landa i sig själv hela tiden. Vi samlar på oss så otroligt mycket känslor och intryck under dagarna. Vad är ditt eget och vad tillhör inte dig? Genom att stilla oss, hitta tillbaka till vår andning och bara vara lär vi oss att sortera och hittar tillbaka till kontakten med oss själva, till vår källa. Då blir alla val enklare och vi blir starkare och tryggare i oss själva.

Jon skriver också:
Meditation handlar helt enkelt om att vara med sig själv och veta lite grand om vem man faktiskt är. Det går ut på att vare sig man gillar det eller ej, inse att man befinner sig på väg, nämligen på den väg som kallas ens liv.

Efter en stunds läsning blev det hallonpaj med smuldeg, dinklemjöl, kokos, havregryn, råsocker och smör. Mums så gott!
Att äta paj kan också vara medveten närvaro i vardagen. Allt handlar om hur vi gör det och om att vara i stunden.
Imorgon ska jag lyssna på Pema Dorjee buddhistisk munk som besöker Helsingborg. Bor du i närheten så kom till Röda Korset kl 18.30-20.30, 150 kr. Finns mer info längre ned i bloggen.

Há en närvarande kväll!

1 kommentar:

Nina sa...

Nuet. Närvaro. Och var man själv är i dem.

Fina och kloka ord du delar med dej av idag. Tack.

Ta hand om dej!
Ljus & värme i höstmörkret!