torsdag 20 mars 2014

Det genuina....

Jag och Linn tog bussen hem för att fixa klart middagen tills Victor och Björn kom från flygplatsen. När vi kom hem upptäckte jag att min nyckel låg kvar i lägenheten och vi kom inte in. Solen sken så det gick ju ingen nöd på oss men jag började bli ganska hungrig.
Istället för att sitta och vänta gick vi ned en gata till en lokal liten bar/restaurang som ligger där. Den är verkligen genuin och den drivs av ett sött litet Mallorquinskt par i 60 årsåldern.
Där är alltid några arbetare som äter menu el dias och på bordet har dom en flaska rödvin och mineralvatten. Dom tar så mycket rödvin dom önskar ur flaskan och betalar efter det. Vinet blandar dom ut med mineralvatten. 
Jag och Linn tog en juice, vatten och delade en "bocadillas de queso y tomat". Givetvis klappar lilla damen som driver restaurangen Linn på det ljusa håret och utbrister "rubia" ( blondin). Vanligtvis markerar vår dotter mycket tydligt att hon inte uppskattar att någon klappar henne på huvudet ;) Det gör hon nu också men aningen mer ödmjukt :). Vi sitter där och delar vår macka, småpratar och jag iakttar männen omkring oss. Där är bara män förutom jag, Linn och ägarinnan....Männen äter och dricker paella och dricker sitt utspädda vin. Något mycket trivsamt finns i att sitta där i den "spanska vardagen". Dom där små guldkornen som uppstår när vi fångar ett mellanrum. Vi kunde lika gärna suttit utanför vårt hus och väntat, säkert hade jag blivit otålig. Istället fick vi en trevlig stund på vår lokala bar. Jag går inte dit ofta men tror faktiskt vi ska titta in där lite mer. Gillar det charmiga i enkelheten. 
Nu sover Victor i kapp några timmar efter flygresan från Denver. Linn somnade också till en stund. Alldeles för sent för eftermiddagars vila men så blir det ibland. I kväll ska vi fixa i storebrors lägenhet så då får det bli en något senare kväll helt enkelt.
Kram på er!







Inga kommentarer: