torsdag 20 mars 2014

Café con leche

Torsdag förmiddag och solen skiner. Jag skulle hämtat bonussonen på flygplatsen men han blev lite försenad så förmiddagen blev omplanerad. Nu sitter jag på El Perrito och bloggar med en god café con leche framför mig. Om en stund möter en väninna upp som bor i Sverige. Våren börjar komma på riktigt hit och jag njuter dagligen av att bo här.
Ibland undrar jag om vi någonsin kommer flytta tillbaka till Sverige. På ett sätt har det varit jobbigare än jag trott att starta om på nytt i ett främmande land och på ett annat sätt har det bara skett helt naturligt. Vi landade här förra sommaren och sedan har dagar blivit veckor, veckor månader och nu har vi bott här i snart 8 månader. För varje gång jag kommer in i vår lägenhet blir det allt mer vårt "hem". Det finns något väldigt värdefullt i att bo på samma plats minst 1 år. Första året är på sätt och vis en transportsträcka och tiden det enda som kan ge kontinuitet och skapa helhet. Igenkännande....se vinter bli vår, vår bli sommar och så vidare. Ljuset som skiftar beroende på hur solen står och dofterna som varierar allt eftersom det bli varmare ute. Kvarteren känns allt mer hemma och vardagsrutinerna växer fram. Jag vet i vilka butiker jag hittar det jag behöver. Godaste kokosoljan, perfekta lipglosset, ljuvligaste honungen, vackraste blommorna osv....Det är hemma helt enkelt!
Hemma på vår gata i Bonanova....Jag äskar att se katedralen där borta...på väg in mot Palma.
I eftermiddag ska vi hjälpa Victor att komma i ordning i sin lilla lägenhet i Santa Catalina. Kanske blir det en tur till IKEA....Ett parasoll till vår terass står på önskelistan.

Jag skriver snart igen!

Ciao



Inga kommentarer: