torsdag 15 oktober 2009

Reflektioner efter mötet med Pema...


I tisdags kväll var jag och lyssnade på Peme Dorjee, buddhistisk munk. Det var en givande kväll med många reflektioner! Pemes närvaro och kärlek smittar och jag kände en sådan tacksamhet mot allt när jag kom hem. Tacksamhet över att vara frisk, ha en familj, ett hus, en katt och att helt enkelt få uppleva och vara HÄR.

Vi pratade en del om klimatfrågan. Peme såg det som allvarligt och att vi är ganska sent ute. Hans bästa råd till oss är att vara tacksamma för det vi har och minska vår överkonsumtion. Behöver vi 10 par skor? Måste vi ha allt vi konsumerar? Ha-begär skapar ingen lycka utan är ju ofta en flykt. Så upplever jag det i alla fall.

Jag lyssnade och kände igen mig i en del. Så började jag fundera över min butik och min verksamhet. Jag måste ju sälja för att min business ska fungera. Så jag vill ju att människor ska handla. MEN det är sättet vi handlar på jag tror vi behöver tänka till på!
I min verksamhet har jag valt ut produkter som är hållbara, miljövänliga, gör gott både för oss och för miljön. Jag får också resons av mina kunder i form av att dom verkligen njuter av produkterna dom köpt här.
Av sin fina ekologiska Maya klänning, sin handgjorda keramikkopp, sina ekologiska kakor, chokladen, den välgörande badoljan. När vi köper med omtanke om oss själva och om miljön blir det ett mervärde i produkten. Så känner jag i alla fall. En del saker kostar mer men jag får också mer tillbaka. För mig räcker det inte längre att konsumera bort något annat behov! Jag frågar mig själv: Do I really love it? när jag får en köpimpuls...ibland provar jag om det gäller kläder. Mycket ofta hänger jag tillbaka plagget men när jag väl känner JA detta behöver jag, detta vill jag ha, detta är hållbart att köpa då kan jag verkligen njuta av en ny investering.
Kommer jag in i butker där jag känner att personalen säljer med hjärtat, där det finns omtanke och kärlek. ...d är produkterna är tillverkade för hand, med personligt uttryck, i liten skala, miljövänligt osv blir jag extra glad.
Små special butiker är väl så charmigt?! Ostbutiker, gårdsbutiker, små genomtänkta butiker - jag tror vi behöver mer sådant. Köp centrum ger bara stress och överkonsumtion!

Det är ett ämne som tål att reflekteras över men det handlar också om att GÖRA här och nu. Vi kan inte vänta på att någon annan ska göra jobbet. Jag försöker leva som jag lär och göra så gott jag kan och informera mina nära och kära. Ibland känner jag mig tjatig och blir ifrågasatt men jag fortsätter ändå. Sedan handlar det som alltid om eget ansvar! Men det är viktigt att vi alla förstår allvaret och börjar agera utifrån att vi också är en del av klimatfrågan.

Så odla din närvaro, kärlek, tacksamhet & medkänlsa - känn att vi alla är en del av det stora och att vi gör en skillnad även i det lilla.

1 kommentar:

Nina sa...

Amen :)
Hållbar linje vi är inne på!