lördag 16 juli 2011

Ayurveda för ditt sinne

Det verkar vara en superbra bok: Ayurveda för ditt sinne av Janesh Vaidya. Jag började med att slå lite i den och fick upp otroligt intressanta avsnitt som ledde till djupa samtal härhemma. Janesh skriver mycket om psykiska aspekten utav ayurvedan och det tilltalar mig så mycket. Det är så jag använder ayurvedan när jag vägleder mina klienter. Samspelet mellan oss och naturen. Hur vi kan iakttaga naturen och vårt sinne och dra paralleller däremellan. Vi kan inte plocka bort oss från naturen och tro att vi kan köra vårt eget race. Nej, nej...vi hör ihop! Han skriver om vårt sinne och de tre naturliga läkande krafterna: förlåtelse, tålamod och kärlek. Enkelt? Tja...det kan ju tyckas...men tittar man djupare i sig själv bär nog dom flesta av oss på olösta konflikter lite här och där. Det behöver ju inte vara några stora saker. Men det stjäl energi från oss. Dessa rader från boken tycker jag var så vackra:

När du förlåter finns ingen plats för vrede,
när du har tålamod känner du ingen stress,
och när ditt hjärta är fyllt av kärlek
kommer det att ge dig lycka och frid i livet.
Att bara tänka på dessa tre ord förlåtelse, tålamod och kärlek ger mig massor av insikter. Nu har jag börjat i boken från sida 1 och kommer säkert skriva mer från den.
Vill också ge ett tips till alla som besöker Helsingborg i sommar. Gör ett besök på Chateau Foret ett franskinspirerat café på Södra Storgatan. Deras surdegsbröd är så goda och idag upptäckte jag den hemmagjorda glassen. Jag valde lakrits och det var den smaskigaste lakritsglass jag smakat. Helt ljuvlig!!! Dom har även riktigt goda sallader, smörgåsar och annat smått och gott. Kanske en brunch med croissant, goda ostar och ett glas champagne?
Chateau´s Forets egentillverkade lakritsglass.....ljuvlig....
Nu är glass inget jag uppmuntrar någon att äta för ofta. Det är alldeles för kallt för kroppen och dessutom slembildande med grädden och sockret. ( Nu sabbade jag kanske lite här...;)) Hur som helst, ska jag äta glass så ska det vara av hög kvalité och äkta råvaror. Glassen ovan 10 poäng av 10 möjliga!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har också den boken på soffbordet och nu läser jag deepak chopras vägen till hälsa och rätt vikt mycket bra de med finns så mycket som är självklart när man vet det!!