måndag 9 april 2012

Ayurveda - makes my day

Jag blir varm i hela kroppen, ler och känner massor av inspiration. Boken The art of eating eller konsten att äta med inspiration av ayurveda, av Eva Forsberg Schinkler kom på posten i torsdags. Den är fylld av klokhet, tips, goda recept och dessutom är den snygg att se på. Me like!
En underbar bok som ger insikt i ayurvedans visdom och vad vi ska äta för att må bra.
Eva är min ayurveda lärare och i höst ska jag förhoppningsvis gå mina 2 steg jag har kvar på min ayurveda coach utbildning. Jag har funderat en del på vilken väg jag ska gå nu när jag ska börja jobba igen. Eller börja "jobba" känns inte som rätt ordval för mig.  För mig är mitt "jobb" en del av mitt liv. Så jag ser det inte som jobb. Det är något jag älskar och det handlar mer om hur jag ska hitta det jag älskar att göra för att försörja mig och känna mig tillfredsställd. Det finns många saker som tilltalar mig. Men ayurvedan har så mycket av det jag älskar i sig. Hälsa, mat, relationer, personlig utveckling, yoga och avslappning. Det handlar om en livsstil, att hitta den livsstil som vi mår bäst utav. Där vi strålar, är friska och lyckliga. Där vi visserligen kan tappa balansen men faktiskt vet hur vi ska återfå den. Där livet pågår med sina med och mot-gångar men där vi kan hitta en inneboende styrka som gör att vi lättare klara att hålla oss stående när det stormar.
När jag började bläddra i Evas bok kom den där känslan så tydligt - JA! Här finns alla svaren till ett balanserat liv. Så enkelt men inte alltid lätt att genomföra. För vi är vanemänniskor och det "ska vara som det brukar".....Nä skämt åsido, så är det nog inte för oss alla. Men en vana är ändå inte helt enkel att bryta.
Som ayurveda coach guidar jag dig och är förhoppningsvis en inspiration för dig. Men det största jobbet gör du själv och det valet måste komma inifrån.
Regnet fullkomligt äser ned här idag. Det är mycket kapha ute. Kapha styrs av elementen jord och vatten. När våren kommer så ökar kapha. Det blir fuktigt och lerigt när snön smälter. En tyngd i naturen som också känns av i oss männiksor. Vi är ju en del av naturen. Kan hända känner du av en vårtrötthet, seghet i kroppen, är förkyld med inslag av mycket slem. Det är bra att sätta fart på kroppen nu! Torrborsta, röra på sig, vårstäda såväl ute som inne. När det gäller kosten kan det vara bra att äta lite torrare och kryddigare mat. Minska på socker och mjölkprodukter samt kall mat om du känner av ovannämnda
besvär. När det blir varmare ute och mer försommar då ökar Pitta istället (styrs av eld elementet). Mer om det när vi kommer dit.
Jag känner av kapha idag med lite seghet och trötthet. Men regnet gör att det blir en innedag. En lugn annandag påsk.
Vi har haft en skön påsk Ljunghusen. Ätit lite för mycket och blandat som det gärna blir vid högtider. Det enklaste är att känna efter i kroppen hur vi mår. Den guidar oss rätt. Sen kanske vi väljer sådant som är mindre bra för oss ibland. Det är inte heller det vi gör ibland som skapar ohälsa utan det som vi gör varje dag.
Kanske har du också ätit lite för mycket och "fel" i påsk. Vet du! det är bara att ta nya tag och göra nya val. Jag börjar ta emot klienter from mitten av april. Sen eftermiddag, kvällar och helger. Även tel coaching! Maila om du vill boka tid eller ha frågor ulrika@behappy.se

Fortsatt skön dag - Kram och kärlek

5 kommentarer:

Anonym sa...

spännande med coachningen. Har den nya boken jag med. Att titta i många gånger för att hitta inspiration...:) kram LINA

Anonym sa...

Hej!
Va roligt att läsa lite om ayurveda! Måste bara fråga:Jag tror att jag har mkt kapha" i mig" .Påverkar vårvädret mig så jag blir ännu mera kapha eller balanserar det ? Ska jag välja kapha te eller gör det mig mer tung..?
Ha en skön vår! /Eva

Ulrika Forsell sa...

Ja visst är boken bra Lina! Eva, har du mycket kapha så ökar kaphan i dig när våren nu är här (kapha). Du ska dricka kapha te för det balanserar kapha. Alltså välja det som minskar kapha och undvika sådant som ökar kapha. Stimulans gäller för dig! Starka kryddor, träning gärna som får upp pulsen, förändring och faktiskt bra att "rucka " lite på rutinerna för någon med mycket kapha. Lycka till!

Heléne sa...

Tack för tips om boken! kram Heléne

Ulrika sa...

Jag har också köpt boken:) Kommer du tillrätta med din migrän?
Har beställt en konsultation som jag skall på i juni, ser fram emot det.
Låter kul att gå kurs för Eva.