tisdag 26 juli 2011

Linns namngivning!

Nu har jag äntligen fått en liten stund för att uppdatera bloggen. Det har varit fullt upp senaste veckan med förberedelser inför namngivningen mm. Nu är Björn på promenad med Linn och jag sitter här vid köksbordet och ska sammanfatta en väldigt fin dag så ni också får vara med på ett hörn.
I söndags hade vi alltså Linns namngivning. Regnet fullkomligt öste ned så vi fick ändra på en del i planeringen. Vi skulle haft cermonin under vår lind här på gården och middag i partytält. Men nu blev det cermonin i tältet och middag inne. Så 32 pers i vårt lilla hus krävde en del kreativitet för att få plats med alla. Men det funkade och blev bra!
Vi startade med cermonin som vår gode vän och healer Chris Hebert höll i. Chris har även del i att Linn kom till oss. Han var den som fick bort den där sista blockeringen som hade hindrat en graviditet. Han och några till har varit avgörande för den jag är idag. Blessings to them all!

Vi hade gjort fint i tältet och satt fram stolar och bänkar så alla fick sitta. Både jag och Björn var lite smånervösa för hur det skulle bli. Det var ju nytt för oss alla. Björns andra barn är döpta i kyrkan men nu kändes det viktigt för honom att göra ett aktivt val som speglar våra värderingar idag. Linn får själv välja om hon vill vara med i svenska kyrkan eller inte. För mig känns det också mer naturligt med namngivning istället för dop. Vi såg detta som ett tillfälle att fira hennes ankomst och ge henne sina namn. Med ljus, glädje och kärlek!

Det smattrade ordentligt på tälttaket av allt regnet men det var bara att gilla läget och göra det bästa av det. Jag oroade mig mest för att alla inte skulle höra. Linn somnade precis innan vi skulle börja så henne fick jag väcka. Hon var lite yrvaken men var vaken hela cermonin och hon verkade nyfiken på allt som hände runt henne.

Vi berättade varför vi valt hennes namn: Linn har Björn länge haft som ett favorit namn. En vän till hans son heter Linn och när han träffade henne första gången tyckte han att hon spred sån glädje med sitt leende. Så Linn var självklart för oss båda! Sofia har vi valt av olika anledningar. Vi tycker det är ett mycket vackert namn, sen heter min syster Sofia och det gör även Björns systerdotter. Dessutom betyder Sofia vishet och det tycker vi att vår dotter kommer med. Hennes tredje namn är Virginia och det är min älskade farmors andra namn. Min farmor betyder mycket för mig och Björn, Virginia kändes vackert att ge Linn. Så Linn Sofia Virginia är hennes namn. Chris tackade de 4 väderstrecken och satte en blomsterkrans på hennes huvud när namnen gavs.
Jag läste en dikt för min dotter. Jag avslutade med att sätta på henne ett halsband från mig och Björn. En silverängel med texten - Älskad från första stund. Tillverkat av min vän Lousie Lovén som gör fantastiska smycken.
Linn
Min älskade dotter
Du har öppnat mitt hjärta fullkomligt.
När jag ser på dig fylls jag av en kärlek större än jag kan beskriva.
Dina stora blå ögon rymmer all världens visdom och jag är så tacksam att du äntligen är här.
Ditt hår så guldigt och mjukt doftar jordgubbar och din hud den är lenare än sammet.
När du ler och din lilla smilegrop kommer fram bländar du hela världen....
Du sprider redan så mycket glädje och får allas hjärtan att le, du sprider ljus och får oss att förstå att livet är ett mirakel.
Jag är din mamma och finns här för dig hela tiden. Jag kommer torka dina tårar, smeka ditt hår, vagga dig lugn, dela ditt skratt. Jag har alltid tid för dig och delar din resa vart den än bär. Du skriver själv din saga (som morbror Per sjöng) Vi ger dig bara redskapen du behöver och uppmuntrar dig till att skapa det liv just du vill ha.
Jag önskar dig all lycka, glädje och trygghet i livet en människa kan få. När motgångar kommer, för dom tillhör också livet….Finns vi här för dig.
Den största gåva vi kan ge dig är att vara en god jordmån där du kan växa upp och så småningom bli en självständig, trygg och ödmjuk person.
Bär alltid kärleken i ditt hjärta. Varje dag upptäcker du din kropp och världen med stor nyfikenhet och glittrande ögon. Fortsätt så min skatt!
Du är kärlek och kommer alltid vara. En helt fantastisk tjej så vacker och strålande!!!
Välkommen hit!
Med all min kärlek
Din mamma


Jag trodde att jag kanske skulle bli för rörd av stunden för att kunna läsa dikten men det gick bra. Det kändes bara självklart och roligt! Min bror spelade gitarr och sjöng två sånger för Linn. Välkommen till jorden av Tomas di Leva och Gunga av Apopocalyps ( en sång man blir glad av!) Vårt val av fadderfamilj (extended family) presenterades och det är våra kära vänner fam Skogberth/Jönsson. Linns gudmor är min syster Magdalena som tyvärr inte kunde komma.
Det hela avslutades med sång av småflickorna - Idas sommarvisa och Var nöjd med allt som livet ger. Sen skålade vi för Linn i champagne och ekologisk cider.
.
Efter cermonin serverade vi en smaskig lunchbuffé som vi gjort själva. Varmrökt lax från Råå, Tjälknöl på älg, asiatiska kycklingspett, färskpotatissallad med ruccola, nudelsallad med sesamdressing, tsatsiki, sommarsås från Fårö, tomatsallad och surdegsbröd från Chateau Foret.
Senare bjöds det på fikabuffé: Vit prinsesstårta med passionsmousse, franska macarones som min kära mamma bakat, rosa brysselkex, minicupcakes och chokladbollar. Fikabuffén var verkligen uppskattad.
Det blev en minnesvärd dag. Många fina möten, god mat, mycket kärlek och detaljer som gav just den där känslan jag önskade. Nästan så det inte spelade någon roll att solen gömde sig. Så alla ni som var där. Varmt stort och innerligt tack att ni ville fira Linns namngivnig med oss. Kärlek till er alla!

3 kommentarer:

Joanna Oskarsson sa...

Så vackert Ulrika! Vi har inte haft dop i kyrkan för vår Linnea men jag har funderat på hur en namngivningsceremoni skulle gå till. Du har just gett mig inspiration.
Grattis! Kärlek & Lycka
Joanna

Anonym sa...

Vad vackert och fint arrangemang sofia är väldigt fint namn det heter jag också i mellannamn...
skön sommar önskar anna LINA sofia

Ellen sa...

Vilket inspirerande inlägg. Sitter och planerar inför sommarens namngivning och fick många fina idéer av er. Tack! Det låter vackert med regnet, det blir så intimt och nära då. Fina namn till en fin flicka!