måndag 14 februari 2011

Robin Sharma

Jag läser just nu Robin Sharmas senaste bok -GREATNESS GUIDE. Jag gillar hans böcker och hans sätt att skriva. Ibland kan jag bli lite provocerad av hans målinrikting, fokus och planering. Han menar att det krävs hårt arbete för att lyckas, ett schema som innefattar att man gör saker varje dag som för en närmare sitt mål. Men så nästa avsnitt skriver han om vikten av att vara i stillhet för att få kontakt med kreativiteten, prioritera familjen och ta hand om sin hälsa. Då är jag med på noterna - Balansen! Det ena utesluter inte det andra. Dessutom är min akilles häl att låta bekvämligheten ta över och därför väcks något i mig när något blir för mycket målinriktat. Just därför fortsätter jag att läsa, märker att jag tar till mig och tänker till. Precis som det ska vara med en god bok.
Detta fastnade jag alldeles speciellt för i morse när jag läste: "Ingen blir gammal bara av att leva ett antal år. Vi blir gamla av att överlämna våra ideal. Åren må rynka huden men att överge sin entusiasm rynkar själen." (sagt av Samuel Ullman)
Så fram för sann entusiasm! Har du den inte? Jag kan inte påstå att jag har den hela tiden, men jag känner också ett tomrum inom mig när den inte finns där. Då letar jag i mitt inre och påminner mig om vad som gör mig "vildsint entusiastiskt" som Robin uttrycker det. Det kan vara små saker....men det viktiga är att det finns med som ingredienser i mitt liv. Att glädjen finns där, nyfikenheten och viljan att utforska nya saker. Det blir lätt slentrian i vardagen. Då märker jag att jag ibland begränsar mig själv och kan bli lite smågnällig. Men bara genom att välja en annan tanke, ändra tillstånd, ta en promenad, dansa eller baka en kaka upptäcker jag ofta att det är för att jag tappat bort entusiasmen som det negativa får spelrum. Jag blir alltid inspirerad när jag läser något av Robin Sharma och påmind om det egna ansvaret." Det är inte hur vi har det utan hur vi tar det" som ordspråket säger...

Vill också passa på att önska mina kära blogg-läsare en fin och kärleksfull alla hjärtansdag! Kram!!!


1 kommentar:

Ulrika sa...

vildsint och entusiastisk! Det låter bra.