måndag 26 september 2011

Choklad!

Jag äter väldigt mycket mörk choklad för tillfället. Köper bara ekologisk, gärna Fairtrade och helst choklad sötad med rårörsocker isället för med vanligt socker. Men jag är inte fullt ut bekväm med att jag faktsikt känner mig beroende av choklad. Lagom är ju bäst! Sen "mamma hemma livet" började har fikastunder blivit viktigare. Jag har även snackat med andra hemma-mammor som har drabbats av FIKAFEBER. Den där fikastunden blir en liten happening en helt vanlig hemmadag. Jag har dock begränsat det till en kopp kaffe med grädde per dag. Men chokladen är inte begränsad....Fikar jag på annat blir det helst hemmabakat. Jag byter ut allt mjöl mot dinkelmjöl och socker mot råsocker eller agavesirap. Det går utmärkt att baka på mindre socker. Jag tror nämligen att sockret är en bov till mycket. Jag undviker socker och snabba kolhydrater i form av bröd, pasta, potatis, ris, juicer, sylt, och andra sötade produkter. Det finns mycket dolt socker även ifrukt....särskilt torkad frukt. Sen finns det ju mycket annat nyttigt i frukt men du hittar det mesta i grönsakerna. Bär är bättre - Jag äter hallon dagligen i min smoothie. Grapefrukt ibland...någongång banan....Men mörk choklad är min svaghet. Jag äter chokladen med stor njutning. Lyssnar på kroppen som just nu verkar vilja ha mycket choklad. Någon sa att chokladsug kan bero på magnesiumbrist, nån annan att det kan vara att jag dricker för lite vatten. Ytterligare en att det hade med amningen att göra. Mmmm...det tror jag mest på....För mitt chokladsug har ökat sen jag fick Linn och började amma.
Detta blev ett kort och ganska ointressant inlägg om mitt chokladsug....Så är det ibland.
Kan berätta att idag fotades vårt hus som läggs ut på Hemnet på fredag. Fotografen berömde min homestyling som jag hade jobbat med hela söndagen. Jag blev mallig och glad. Homestyling kan jag tänka mig att lägga till i mitt företag. Jag lägger in bilder senare.
Nu sängen och imorgon en tur till Värnamo.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kul att läsa dina ord, ha en bra dag! Lina

Martin sa...

Jag har på sistone nyupptäckt cholkladen på ett mer minimalistiskt sätt än tidigre. Jag köper en handfullhandgjorda praliner och äter dem långsamt (då blir det inte så dyrt). Jag försöker vara i nuet och koncentrera mig på pralinernas konsistens, arom och smakbrytningar. Favoriterna görs av Flickorna Kanold i Göteborg, små konstverk för både ögat och gommen. http://www.flickornakanold.com/