söndag 6 maj 2012

Helsingborg - för alltid en plats i mitt hjärta.

Utsikt över sundet och Ven från den danska sidan- sommaren 2010

Igår besökte vi sundets pärla, Helsingborg. Jag var och klippte mig på Goodness hos min eko frisör Ulrika Skantz. Jag blev så nöjd med klippningen och vi lade lite växtfärg i botten för att täcka dom grå som börjat komma så smått :) Jag rekommenderar alla att gå till en ekofrisör. Hårindustrin vimlar av kemikalier och här kan vi alla göra ett aktivt val för vår miljö och vår egen hälsa. Det finns vissa begränsningar med växtfärger, visst är det så. Men det ger ju också utrymme för nytänk :) Jag är otroligt nöjd och mitt hår mår så bra av växtfärg och naturlig hårvård.
Igår var första gången sedan vi flyttade ifrån Helsingborg som jag kände ett sting av saknad och ett lätt vemod över att vi lämnat staden. Det berodde nog mest på den soliga dagen, våren som anlänt och ett glittrande sund. Alla minnen jag bär med mig från över 10 år i Helsingborg. Det var i princip där som min och Björns resa startade tillsammans. Vi träffades jan-99 i Värnamo och flyttade till Helsingborg dec-99. Det är ett tag sedan och MYCKET har hänt. Sommarkvällar på Gröningen, cykeltur i Danmark, Norra Hamnen och alla uteserveringar. Bad på Tropical Beach och så alla soliga dagar på Råå. När det där vemodet kom kände jag hur OK det var. Jag kommer alltid bära Helsingborg i mitt hjärta och inget är skrivet i sten...kanske hamnar vi där igen. Men nu är det en ny resa som startat - som Bjärebo. Med Linn i lilla pärlan Båstad. Lugnt och tryggt med naturen omkring. Det finns också något kreativt och framåt med Båstad som jag inte riktigt satt fingret på ännu. Tänkte utforska det nu i sommar! Företagsklimatet verkar vara gott och det är nära till allt även om vi bor där skyddat bakom åsen med havet som ger öppenhet. Mmm... blir spännande.
Vi gjorde ett snabbt stopp på Väla. Björn var inne på Media Market och vi uträttade ett ärende inne på Väla enorma shoppingcenter. All konsumtion kändes sorglig! När jag satt där i bilen och väntade på Björn kom den ena efter den andra ut med hushållsapparater. Inkl Björn, jag gör oss inte bättre än någon annan. Men usch! Behövs allt detta?? Vilka betalar för alla billiga varor? Vad spys ut i vår natur? Inne på Väla vimlar det av butiker med kläder och prylar. Det är lätt att drabbas av behov och köplust som egentligen inte finns. Jag märkte själv att jag sögs in i det där, för en kort stund. Men så stod jag där på ZARA med ett par toppar till Linn för 49 kr/ st och nej det gav ingen bra känsla i kroppen. Jag lämnade varorna och beslöt att kolla lite eko sajter på datorn istället. Vet man då att det garanterat är ekologisk bomull när det står det? Just nu var det kläder jag kollade efter....Jag vet faktiskt inte! Priset tror jag ändå är en fingervisning. Kostar en liten tröja 49 kr så får ju någon betala för det. Miljön, billig arbetskraft osv. Bäst är ju att handla second hand och det är jag inte så bra på. Så jag försöker handla eko reko, bara köpa sådant jag verkligen älskar och behöver. Det är långt ifrån allt i klädväg jag köper som är ekologiskt. Fortfarande är utbudet ganska begränsat när det gäller eko kläder tycker jag. Hoppas utbudet här ökar! Men jag fick mig verkligen en tankeställare igår. Tack för den! Ytlighet funkar sämre och sämre för mig. Alla prylar som bara vräks ut från butikerna....Nej, tacka vet jag slow shopping med eftertanke. Hantverk, småskalig produktion och synlighet i alla led. Var kommer varan ifrån? Hur har den producerats och av vem? Orkar jag shoppa så medvetet alltid? Nej! Men det känns så mycket bättre när jag gör det. Jag söker balansen även här. För det är roligt att ha vackra kläder och smycken. God mat i kylen, vackra blommor på bordet. Mjuka kuddar i soffan och söta ljuslyktor. Väldoftande oljor och tvålar i badrummet. Detta vill jag inte göra avkall på MEN jag vill inte fylla upp något annat tomrum i mig genom shopping. Då blir det bara ihåligt och ekande. Jag har skrivet det innan och skriver det igen : Do I really lovet it? är en underbar fras att fråga sig själv innan man köper något. Vi måsta alla börja tänka till! Vi kan inte fortsätta låta konsumtionshjulet rulla utan att ställa krav på producenterna. Vi måste leva mer hållbart! Så tror jag i alla fall.
Jag tror också på mer glädje, kärlek och skratt i världen.
Kram på er!


2 kommentarer:

Linn sa...

Jag ÄLSKAR att shoppa. Gillar kläder, inredning, kökssaker. Ja, det mesta. Men jag har faktiskt hejdat mig den sista tiden. Tänker att kvalitet går före kvantitet. Köpte eco-kläder till barnen förra veckan, men jag vill veta mer. Står det ekologisk bomull betyder det inte att färgen som använts är ekologisk. En riktig djungel. Har mitt första besök hos en Eko-frisör inbokat på fredag. Bara klippning denna gång, men skulle också behöva lite färg för att dölja de grå:) Kram

Solgården sa...

Oja, Helsingborg är en underbar plats, längtar dit igen så fort vi lämnat den staden... Hoppas på att besöka den snart igen. Kul att kunna besöka en ekofrisör, skulle också vilja haft en där jag bor.

Måste tacka dig för boktipset du skrivit om. Ayurveda för ditt sinne och The art of eating.
jag sitter som klistrad framför dom så fort jag får någon tid över haha, rolig fru jag är nu haha, men jag delger mig ju faktikst lite information till gubben också.
Toppen böcker verkligen, så tack än en gång för en härlig och inspirerande blogg.

Kram/Sofia.