fredag 4 maj 2012

Godmorgon!

Fredag igen! Blev en kort vecka med valborgsfirandet som inledde. Sol, sol och pollen. Jag har tidigare haft ganska mycket besvär av björk och gräs pollen. Men det har blivit bättre. Fast jag har känt av det denna vecka. Prosit! och lite kli i ögonen. Dricker mycket kokt vatten och tvättar av ansiktet när jag kommer in så funkar det ganska bra. Dessutom var jag inne nästan hela dagen igår. Fick ett kraftigt migränanfall. Huu..inte kul. Det kommer ibland men det har också blivit bättre. Tidigare var det i princip varje mens men sen jag blev gravid och fick Linn har det ändrats. Migrän är ett gissel och kan vara svårt att komma tillrätta med. Att stänga inne känslor och inte fullt ut säga JA till sig själv kan vara en orsak. Det kan stämma för mig ibland. Det kan också vara kroppens sätt att säga - Lägg dig ner och vila. För det finns inget att välja på när huvudvärken bultar så intensivt. Men det gick över på några timmar och jag hann sitta på vår lilla innegård och njuta av skön kvällssol.
Utsikt från vår uteplats upp över åsen. Det fullkomligt exploderar ute nu med all grönska och alla blommor.
Är det någon som antagit utmaningen att minska på socker och kolhydrater? Det går hyfsat för mig. Blev lite "slarv" i valborg med glass och fika. Men bara att ta nya tag. Jag känner direkt i kroppen när jag ätit fel mat för mig samt för mycket mat. Vi äter alldeles för mycket i detta land. 
Nu väntar helgen och bonus dottern har kommit hem från sin 2 mån Thailand resa. Det är ett privelegium att ha en extended family. Linn får på så sätt flera syskon och även om dom är mer eller mindre vuxna så är det ju syskon. Det är så roligt att se hur hon reagerar när hon träffar dom vilket inte blir så ofta. Men desto roligare när hon gör det. Hur ser din familjesituation ut? Singel, sambo, gift, familj, styvfamilj...ja det finns ju så många olika konstallationer idag. Vilket jag tror ger en mångfald vi behöver ta till oss. Det som var självklart tidigare är ingen självklarhet längre. Vi lever mer och mer utifrån våra hjärtan och därför kanske vi väljer annorlunda idag än vi gjorde förr. Det är mer tillåtet idag. Alla skilsmässor då? Har inget bra svar men jag tror att skilsmässor ibland är nödvändiga. Jag tror också att vi ibland ger upp för tidigt. Jag tror att alla gör sitt bästa utifrån den situation man är i. Men stress, oarbetade känslor, att vara utifrånstyrd (måste göra som alla andra för att bli accepterad) gör att vi tappar bort oss själva och därmed kan en relation vara svår att vara kvar i. Till slut vet man inte vem man är. Vad som är MINA värderingar och MINA känslor? Så återigen är det viktigt och nödvändigt att hela tiden vara sanna mot oss själva. Göra aktiva val och ha en så ärlig relation vi bara kan med våra nära. Kom in på en helt annan tråd än jag tänkt mig. Kanske är orden viktiga för någon?

Kära ni, nu ska jag ta min dagliga kopp kaffe med en skvätt havremjölk/grädde. Linn sover och Björn jobbar. Egentligen skulle jag suttit hos min ekofrisör på Goodness nu. Men jag ändrade tiden pga av huvudvärken. Jag håller på att göra om min hemsida och planen är att klura lite på den idag. Blir ayurveda på mitt sätt. Känns roligt, pirrigt och rätt.
Kram på er !

Inga kommentarer: