måndag 21 maj 2012

Vilken sommardag!

Värme och sol. Nu är sommaren här! Vår blev det aldrig riktigt, utan sommaren slog till direkt. Som det brukar vara! Vi har varit på promenad 2 ggr idag. Först längst med havet och då sov Linn. Sedan på byn och fixande lite små ärenden. Vår tjej är full av energi och vill varken ha solhatt på eller sitta stilla i vagnen. :)
Nu lite ayurveda. När värmen kommer ökar Pitta i och omkring oss. Vad innebär det? Jo det innebär att vi får mer hetta inom oss. Har vi redan mycket hetta (eld) kan detta yttra sig i tex huvudvärk, röda kliande utslag, orolig mage, svettningar och irritation. Det kokar lätt över inom oss och vi kan känna ett obehag av värmen om vi har mycket pitta inom oss. Det vi ska tänka på nu (vilket oftast sker per automatik) är att hålla oss svala. Nu klarar vi sallader och sval mat bättre, dricka svalkande drycker är bra. Kokt avsvalnat vatten, pepparmyntte, fänkålste. Oftast blir vi mindre hungriga men längtar mer efter fräsch och "ren" mat. Så välj gärna lite lättare mat. Mat du ska undvika är het, kryddig mat, tomat, chili och oljig friterad mat. Detta höjer pittan. Håll huvudet svalt, hatt är perfekt! Undvik den varmaste solen och bada gärna. En kvällspromenad är bra för att få en god nattsömn och håll sovrummet svalt. Sov gärna med öppet fönster. Undvik stress och innestängd ilska. Andas, meditera och lätta på trycket om du är arg. Mmmm...lite tips för att hålla pittan balanserad. Så ut och njut av sommaren.
För mig betyder ayurvedan att ha tillgång till verktyg som naturligt finns runt omkring oss. Känna in naturen och lyssna på kroppen. Efter fm promenad ville jag bara ha sallad till lunch och jag hoppade över fm kaffet ( som fick bli kardemumma café au lait på maten istället).
Min lunch, spenat m olivoljemarinerad riven zuccini och avocado,  stekt hallomi, färsk sparris och ett eko ägg. Gott och enkelt!
Till mellis i eftermiddag åt vi boveteplättar, rysk yoghurt med eko hallon och jordgubbar. Den ryska yoghurten är underbart god (17% fett) men finns tyvärr inte eko. Men det fick gå ändå ;)Jättegott! 



Alltså en bra dag med mycket skratt. Jag skrattar så mycket med Linn. Men jag har även känt mig lite låg. Funderat en del. Pratade med min farmor 96 år som haft lunginflammation. Hon lät trött och svag. Älskade lilla farmor. Jag önskar hon fått se hur vackert vi bor och har det här i Båstad. Hon ligger där trött i sin säng på äldreboendet. Jag har så oändligt mycket fina minnen från när jag var liten och min farmor och farfar bodde på landet. Minnen jag för alltid bär med mig och kommer att berätta för Linn om hur vi plockade potatis och hoppade i höet. En riktig Astrid Lindgren tillvaro. Så blir det ändå så att trots barn, barnbarn och barnbarnsbarn ligger hon där ensam min farmor. Visst får hon besök och samtal men ändå är det mycket ensam tid. Sorgligt och det smärtar mig ibland. Jag vet att hon är glad när jag ringer och det gör jag ofta. Visst är det väl så att när sommaren kommer och allt är vackert så blir vissa sidor av livet så levande och andra sidor kan kännas vemodiga.....Förstår ni vad jag menar?

Hur som helst, allt är ok och alla känslor får finnas och är vackra på sitt sätt. Imorgon är det prinsess dop för Estelle och det är värt en tv förmiddag. 

Jag tog en bild från vårt vardagsrums fönster för en stund sedan. Här är den, kl är tio på bilden och fortfarande ljust ute. Sommar!



Grön vy över åsen!


Inga kommentarer: