lördag 25 augusti 2012

Kraft!

Jag har just yogat en stund här hemma. Planerna var att åka till Mi´s Yogastudio M och yoga men beslutade att stanna hemma och förbereda inför resan. Ärligt talat velade jag in i det sista vilket inte är helt likt mig. Men när jag väl fattat beslutet blev det bra. Det blev en lång stunds frukost och samtal med Björn. Det har varit "tjafs" i bonusfamiljen (igen! vissa mönster sitter hårt...) När inte kärlek räcker till...vad gör man då? Fortsätter älska för något annat alternativ finns inte. Men att älska är inte samma sak som att kuva sig, hålla inne med sin sanning och inte stå upp för sin kraft. Jag blev själv mycket illa berörd när ett av bonusbarnen var här igår. Barn är det ju inte längre frågan om utan mer eller mindre vuxna. Men det är ju enklare för mig att vara objektiv, jag står vid sidan om och har för länge sedan hittat ett förhållningssätt för att inte ge bort min kraft till något jag inte kan påverka.
Jag läste högt ur Malin Berghagens fina yogabok. Hon skriver så bra om att antaganden är en lögn och att istället uppleva verkligheten som den är. Dom där orden tål att upprepas, vända och vrida på. Vi kan anta en det ena eller det andra. Men hur ser verkligheten ut i just denna stund? Just nu sitter du kanske med en kopp te och njuter av morgonljuset. Var då i det. Nuet är allt vi har. I det finns en oerhörd kraft.
Jag kan anta vad som rör sig i bonusbarnets inre. Men det gör varken till eller ifrån. Situationen är just nu som den är. Då får vi på bästa sätt förhålla oss till den. Vissa saker kan vi inte påverka genom att prata oss fram till det eller diskutera. En del saker behöver bara massor av tid och ljusa tankar. Let go and Let God.
Malins bok har verkligen berört mig. Så mycket igenkänning i att söka något redan från barns ben. Det har jag också gjort. Letat efter något som kan fylla det där tomrummet inom mig, som gnagde inom mig. Ju mer ljus det fick, ju helare blev jag. Ju mer goda tankar, sanning och syre jag gav det desto klarare blev allt. Det krävde också en alldeles massa utrensning. Inre genom kost, homeopati, healing, yoga. Fysisk genom att vissa relationer blev ohållbara, jag har rensat prylar, kläder, papper. För att bara omge mig med det som är sant just nu. Med det jag behöver och som gör mig glad. Den där rensningen fortgår ju hela tiden, ett ständigt arbete och växande.
Just nu börjar min kropp signalerar att den vill ha lite fokus. Jag har nu slutat amma helt och det har varit en ovärderlig tid. Att få möjlighet att kunna ge Linn en sådan bra start och att jag haft mjölk så länge. Det har varit väldigt smidigt på många sätt att amma. Maten är ju alltid med. Men så kände jag att NU är det dags. Nu är det dags att fylla på den energi det tagit mig att producera en massa mjölk. Bära fram, föda fram och amma ett barn. Nu tar jag och vi nästa steg. Där någonstans kommer Malins bok så väl till pass. Det finns inga genvägar till att må bra. Är man livsnjutare så gäller det att balansera upp det hela med bra kost, yoga och sömn. Annars blir det lätt för mycket av det goda.
Så denna gång känns det lite annorlunda att åka till Mallorca än i våras. DÅ var det bara semester och njutning för min del. Nu är det även ett slags arbete. Både inre och yttre. Yoga, äta bra, promenera, bada, skriva, göra hemsida och blogga. Planera för hösten och hjälpa Björn med strukturen för BSP (hans företag). Och vara mamma så klart!

The point of power is in the present moment.
Du vackra lilla människa som berikar vårt liv så mycket
som hjälper mig att vara i nuet hela tiden
som får mig att skratta massor av gånger varje dag
Du är en gudagåva.

Inga kommentarer: