torsdag 30 maj 2013

En dag med flow...

Idag har det varit en bra dag, en dag med flow. Igår var det inte så. Då var jag en gnäll mamma och Linn testade sin ny upptäckta självständighet. :) Björn har varit i Stockholm ett par dagar och vi har varit själva. Det blir intensivt med en 2 åring - underbart och intensivt. Ibland vore det skönt med ett större nätverk och närmare till familjen. Säger jag som ska flytta till Palma ;) Paradoxernas värld!
Vi har faktiskt aldrig haft barnvakt till Linn. Dels har vi inte haft något behov av att lämna henne. Men främst beror det på att varken familj eller nära vänner bor här.
Visst vore det nice med en middag på tu man hand. Eller en bio.....Det är också en tillgång för ett barn att ha många vuxna i sitt liv. Jag funderar på det här ibland. Om vad vi föräldrar påverkar våra barns liv med de val vi gör. Vi hade ett ganska långt samtal om detta igår jag och mannen. Vi kom fram till att det mesta är ju föreställningar vi har i våra huvuden.Våra referensramar och våra minnen. Jag hoppade i höet, lekte i ladugården och plockade potatis hos min farmor och farfar när jag var barn. En Astrid Lindgren idyll som jag varmt bär med mig i hjärtat. Men blev jag tryggare av det? Nej! Trygghet är något annat. Något som är mer komplicerat tror jag. Jag har verkligen haft en trygg uppväxt men jag har burit på så mycket ångest. Vad kommer den ifrån? Jag vet inte - men den är borta nu.
Linn kommer få andra möjligheter och upplevelser än vi hade. Inte sagt att dom blir bättre. Men vi ger henne det som känns rätt för oss.
Hur kom jag in på detta?! Ja, jo om närhet till familjen. En familj kan vara så mycket. Det kan vara blodsband, styvsyskon, vänner......När kärleken finns där så spelar det andra faktiskt inte så stor roll är min erfarenhet. Det kan snarare förenkla när det är spontana relationer. Då finns inte krav och förväntningar...då är det villkorslöst.
Hur som helst har dagen idag varit skön. Varmt och soligt ger ju tonen på dagen. Vi hade ärenden till kära Helsingborg. Det blev som det brukar bli - ett besök på Chateau Foret. Grekisk sallad för mig och en kaffe m varm mjölk och liten kula av deras ljuvliga lakritsglass till efterrätt.


Vi hann med revisorn på hemvägen och undertecknande av deklarationerna. Jag älskar att det finns människor som uppskattar att jobba med siffror. Tack!!!
Hemma i Båstad besökte jag och Linn Kids House, en leksaksbutik som tidigare var Teddykompaniet. Den var jättefin och inte alls så jobbig som en leksaksaffär kan vara. Vi strosade runt där länge. När jag inte är stressad utan närvarande då mår min 2 åring väldigt bra. Nu är ju livet inte alltid så. Men idag var en sådan dag så jag njuter av det...
Vi hann med ett besök på Bjäre saluhall och köpte röding till kvällsmaten. Det blir ofta kyckling eller lax här hemma. Jag vill öka det helt vegetariska och mer fisk. Vi fick till en liten festmåltid så här på torsdags kvällen. Det passar mig perfekt efter denna sköna dag.
Kvällens skål blev för: fokus, effektivitet och eget ansvar! Kanske inte så romantiskt men OJ så befriande. Yeaaaa!!!


Inga kommentarer: