lördag 1 juni 2013

Kaffe, syrener och "flyttröra"

Min relation till kaffe har tidigare varit = Dricker inte kaffe, får hjärtklappning av koffein, en last jag tackar nej till. Så för några år sedan hände något...Jag provade lite nescafé någon gång när jag kände mig väldigt trött. Brukade även smutta lite när Björn drack kaffe. Det funkade ju bra! Ingen hjärtklappning och faktiskt klarnade tankarna till. Så föddes Linn och jag gick in i det berömda oxytocinruset. Ganska behagligt men då är man inte sitt mest kvicktänkta jag. Det vet alla ammande mödrar. En daglig kopp kaffe med en skvätt grädde blev min nya rutin. Det blev också ett så välkommet avbrott i nyblivna mammalivet...den där lilla stunden med kaffet. För mig som tidigare inte alls druckit kaffe blev den sociala aspekten en cool upplevelse. Nu kunde jag träffa en kompis på stan och ta en kaffe latte :) En del rynkade på pannan " Men duuu dricker väl inte kaffe?" . " Jo nu gör jag det". Väldigt begränsat och på mitt sätt. Allra helst en ekologisk espresso med skummad havre/ soja mjölk. Jag dricker med vanlig mjölk också om jag är på café.
Relationen till mjölk har också ändrats med åren. Tidigare tålde jag inte alls mjölk. Trög mage och eksem. Idag funkar det bättre! Men vanlig mjölk dricker jag inte och jag begränsar intaget av mjölkprodukter. Det mår jag bäst utav. Men nu var det kaffet......
Jag tjatar en hel del om mitt kaffe. För någon annan kan det ju tyckas högst ordinärt att man tar en kopp kaffe efter frukost. Men för mig symboliserar det en hel del annat. Det visar mig att jag idag har stärkt min kropp att tåla mycket mer. Att föreställningar som till mesta dels satt i mitt huvud är borta. Jag kan dricka kaffe utan att må dåligt. Tvärtom mår jag bra! Men jag dricker bara en espresso/ cappucciono (ibland två) om dagen. Mer vill min kropp inte ha. Jag kan vara utan också....den lilla mängden skapar inget beroende MEN den ger en guldkant på dagen. En liten stund att samla sig vid köksbordet. Linn "joinar" gärna på en Babyccino "sime" som hon säger. Det är bara skummad mjölk av något slag soja/havre/ris mjölk. Men inget slår Cortados på Mallis.

Cortado är det spanska namnet på en Espresso med mjölk. Cortado på spanska betyder skuren. Cortado består av en skvätt ångad mjölk eller kondenserad mjölk och espresso, varför motsvarigheten på italienska är något mellan Caffe macchiato och Cappuccino.



Idag är det Pärans dag i Båstad. (Pära= potaits på skånska:)) Marknad på torget med delikatesser från bygden. Bjärechips, lammkorvar, Torekovs sparris, Viken tomtater, glass, lakrits mm
Vi tog varsin plocktallrik som erbjöds av Bjäres restauranger. 100 kr och mycket gott, avnjöts på långa träbänkar i solsken bland sommarklädda glada människor. Mer idylliskt kan det knappast bli.




Annars är det röjning som gäller. Kontoret ska tömmas, massor att köra till tippen, förbereda, organisera och komma ännu ett steg närmare Palma. Vi gör små avbrott för att njuta av svenska sommaren också. Här är sååå vackert! Jag tror naturen berör mig ännu mer nu när vi ska välja Spanien för en tid. För inget slår svensk sommar när den är som bäst. Just maj/ juni är speciellt med alla avslutningar, finklädda barn och förväntan inför kommande sommarlovet.

Ni som läser bloggen och känner mig, hör gärna av er om ni är i Båstad nu och framåt. Vi har mycket att stå i men en fika hinns alltid med. Vi kommer mest hänga häromkring. Trodde vi skulle hinna med så mycket innan vi flyttar men det närmar sig och vi inser att det är en del att stå i. Men förena nytta med nöje är alltid trevligt. Så slå en pling om ni är i närheten gó vänner.

Jag önskar er alla en härlig och fortsatt solig helg!



Inga kommentarer: