måndag 27 maj 2013

Sakta jag går genom byn....

Bilderna ovan är tagna idag på väg till Öppna förskolan. Jag slogs av den enorma skönheten med Båstad så här års. I horisonten skymtar ni åsen som bäddar in hela byn med sin gröna famn. Trappan leder in till vackra bokhandeln. I den kan man strosa runt länge. Böcker från golv till tak och en hel del annat att titta på. Jag är barnsligt förtjust i fina pennor och skrivböcker så det blir alltid något shoppat där. Såg faktiskt en fin skrivbok idag när vi gick förbi. Behöver en ny inspirations bok för just nu ploppar det upp många idéer och tankar. Har fått ett helt nytt fokus efter min kurs vecka. 
Det finns ett litet fik i bokhandeln och snart öppnar dom upp inne på den fina innergården. Helt klart värt ett besök om du är i Båstad till sommaren. Deras gröna te med en bit kardemummakaka är ett tips.

Nu när vi närmar oss vår flytt så vill jag verkligen insupa varje liten detalj här. Alla dofterna, havet, små butikerna och det som blivit vårt hem. Lilla ICA butiken som först kändes trist men som nu blivit "vår" affär. Var borta en runda där innan och då är kommentaren "Är du själv idag?! " Dom är så vana att Linn är med och shoppar med en alldeles egen vagn. Det är småstads lyx! Att ha 3 minuter till affären och det är helt OK om du glömt plånboken, "kom och betala imorgon". 
Ett stråk av vemod letar sig in. Det är OK. Jag har inget emot vemod. Tycker det kan vara fint och det tillhör också livet. Mycket är bra här och när det är sol med 20 grader är det ännu trevligare. 
Men som jag skrev i ett tidigare inlägg. Båstad finns kvar! 

Annars har min dag varit ganska intensiv med en 2 åring som har börjat visa sin vilja ordentligt. Uuupppss...Vad hände där?! ;) Ja hon har ju hyfsat envis och aningen otålig mamma att brås på. Pappa är också envis men utrustad med mer tålamod. Jag är lejon, Björn skytt och Linn vädur. Tre eldtecken så JA ibland går det ganska hett till här. Mest mellan mig och Linn. Men så griper Björn in som i eftermiddags och tar med Linn på 1,5 timmes upptäcktsfärd på åsen. Jag får ett andrum, röjer upp, handlar och fixar kvällsmat.
Alla nöjda och glada. Nu sussar liten gott, Björn jobbar en stund på kontoret och jag jobbar vid datorn. 
En måndag hos familjen Forsell.



Inga kommentarer: