söndag 26 maj 2013

Mors dag!

Grattis alla mammor! Jag är så glad att jag fått ynnesten att bli mamma. Jag är också väldigt glad att jag inte blev det förrän jag fyllt 40 år. För mig var det med facit i hand värt all väntan. Hade jag vetat då...när vi gifte oss år 2000 att jag skulle bli mamma först 2011 hade det känts som en evighet. Hade jag dessutom vetat att jag väntat på just Linn hade det varit en oändlig väntan. Men så är det med livet. Vi är i någonting...väntar och drömmer om något....så går dagarna och plötsligt är vi i den situationen vi väntat på. Då finns ju bara just DET. Väntan är bortsuddad och oftast kan vi även se en mening till att det tog sin tid.
Men jag bär en ödmjukhet i hjärtat för alla som önskar bli mamma men ännu inte blivit det. Jag kan bara säga att det finns många perspektiv att se på livet. På ett sätt är vi mamma till varje barn vi möter. Det kan vara en hjälpande hand, ett leende, att läsa saga för syskonbarnet, att plåstra om en liten skrubbad hand som förskollärare, liljekonvalj buketten till fröken som vittnar om en stor möjlighet till att ge positivt avtryck i ett barns liv....För det moderliga bär vi i oss. Omsorgen, förmågan att se små nyanser, tryggheten i vårt leende, skönheten. Vi påverkar genom att bara vara.
Dessa tankar hjälpte mig när det smärtade att inte bli gravid. Då kunde jag öppna upp för kärlek från andra håll. Att älska andras barn och vara en viktig person för dom genom att bara vara Ulrika.

Idag är jag mamma till vår Linn. Jag är också bonusmamma och det är en alldeles speciell känsla när 23 åriga Amanda ringer för att säga Grattis på "bonus-morsdag". Tack min fina bonusdotter!
Jag har fått ett så vackert armband med en stor turkos färgad sten av Linn. Misstänker att pappa har med ett finger i det hela....Skinnarmbandet med silverplattan och Linns namn är en födelsedagspresent som jag bär varje dag. Det är tillverkat av min kära vän Louise Lovén.


Just nu ösregnar det (igen). Idag fick jag en så stark övertygelse om varför vi valt att flytta till Mallorca. Vädret är en mycket bidragande faktor!!! Jag trivs inte med att frysa. Det har alla som läst min blogg förstått. Så vi lämnar det! :) Men åh! vad det ska bli nice att kunna ha klänning i flera månader om året. 
Vi har ätit en god middag som lagades av mannen. Lax med grillad citron, riven smör stekt blomkål, sparris, slantade morötter och örtsås. Litet glas vitt vin till det. 

Nu hör jag att Linn och Björn är på ingående efter en tur i ösregn. Tror vi tänder massor av ljus och bara myser resten av kvällen.

En blomma till alla "mammor".......keep on shining!


Inga kommentarer: