tisdag 18 juni 2013

Tema vänner fortsätter....

Solen strålar och juni visar sig från allra finaste sidan. Känns ju väldigt bra att få det bästa av Sverige så här innan "utvandring" till Espana ;). Just nu är det socialt här. Det gillar jag! Efter allt hemmasittande under vinterhalvåret är det väldigt uppfriskande att spontan umgås med grannar och åka in till Helsingborg för att träffa vänner. Som jag skrev i förra inlägget så är det lite av ett bokslut här. Vad lämnar jag? Vad tar jag med mig?
Min kurs i "Kommunikativt Ledarskap" har tagit mig med på en helt ny resa. Jag är så innerligt tacksam att jag tagit detta steg. Livet känns just nu spännande och kräver en hel del mod. Då känns det extra bra att ha tillgång till mig egen kraft. Vi pratar mycket om det egna ansvaret på kursen. Ju mer jag förstår att jag aldrig kan skylla på omständigheter desto ödmjukare blir jag till hela livet. JAG äger mitt liv och min tid -ingen annan. Jag kan fortsätta drömma, hoppas och tro eller så kan jag GÖRA. Det är mitt val. Inget är rätt eller fel. Det är har bara val.
Mitt sätt att coacha/samtala har utvecklats en del senaste tiden. Namnet Be Happy Coaching har jag valt för att det är vad jag önskar förmedla. Ett samtal för ett lyckligare liv. Kan ju låta som vackra ord. Men jag är så djupt övertygad om att vi är här av den enkla anledningen att vara lyckliga. Se, känna, uppleva och LEVA. Att det då kan vara så svårt. Att vi då kan hitta tusen och en anledningar till att "skylla" på omständigheter som hindrar oss att leva det liv vi önskar....intressant. Sen finns ju så klart situationer som utmanar till max, sjukdom, olyckor mm. Det får vi "faca" när vi måste och är ju bara en ännu större anledning att leva livet som vi önskar just nu. Att oroa sig och "anta" en massa är ju ännu en flykt från oss själva. Det är verkligen min önskan att få hjälpa människor att våga. Våga släppa gammalt och kliva in i sin egen kraft. När vi gör det påverkar vi hela jorden positivt. Ju mindre "dramer" desto mer sanning.... ju enklare blir tillvaron. Punkt Slut.

Såååå! vänner var det ju. Ja idag har det varit en social pratdag. Först ett tel samtal med en vän jag inte pratat med på över 2 år. Sedan en snabbvisit hos kära Lena Alffram för att hämta keramik som ska med till Palma. Lenas tallrikar och fat vill vi inte vara utan. Ett litet hastigt stråk av vemod letade sig in. Sååå många timmar jag suttit hos Lena i hennes fina ateljé och pratat om livets väsentligheter. Idag blev det ett hastigt möte. Ett glas hemmagjord rabarbersaft med smak av kardemumma och kanel....ljuvligt god, lite fotande i ateljén och så säga hej då. Vi ses i Palma Lena! Är du i närheten av Höganäs i sommar så besök hennes ateljé. Hon är inte på plats själv men har en tjej som håller öppet åt henne.
Lena Allfram en mycket kär vän. Hennes enkelhet och livserfarenhet är en inspiration för mig.



Sen var det dags för fika i Norra Hamnen, Helsingborg med min vän Malena som jag känt i närmare 6 år (eller mer...har tappat räkningen). Vi slår gång på gång rekord i hur länge vår "fika" blir. Idag var jag säker på att vi suttit i 2 timmar och funderande på att köpa en macka innan det var dags att åka hem . Men då var kl åtta och Espresso House stängde. 3 timmar hade gått!!! Vi har alltid massor att prata om och våra träffar är påfyllande. Skratt, djupa samtal och insikter. Malena räknar jag också med att få träffa i Palma......;)

Fina Helsingborg - sundets pärla i solsken.

En sväng ut till Ramlösa (där vi bodde i 7år) för att lämna en matta till en vän. Så tillbaka till Båstad! 
Mycket prat och soligt väder. En bra dag. Jag upptäckte här ikväll att jag räknat fel på antalet veckor till flytten. Trodde det var 4 men det är 5 veckor tills vi flyttar. Det börjar kännas pirrigt. Snart bär det av till Mallorca. Hur gick detta till? ;) Vissa steg i livet bara tas, nästan som att en hand håller mig lätt på ryggen och uppmuntrar mig att våga. Gå framåt! Du kommer bara vinna! Mmmm...jag vet men det känns också lite vemodigt att bryta upp. Säga Hej då till något och välkomna något annat som vi inte fullt ut vet vad det innebär. Vi följer vårt hjärta. Det funkar alltid.
Förresten om ni inte varit på Mallorca och är nyfikna på ön...gå in på denna fina blogg och njut av vackra bilder och Annas tolkning av Mallis.

Nu sängen - kram!

Inga kommentarer: