lördag 18 oktober 2008

Mindfulness


Idag har jag bara en skön hemma-dag. Det blev en sen och god brunch med hemmabakade grova scones, äggröra och chokladmjölk gjord på rismjölk och mörk choklad mmmmm....

Jag har haft en rätt aktiv vecka med många spännande möten. Det går mot jul så sakta och Be Happy ska delta på en hel del julaktiviteter. ( mer info kommer om detta framåt) Även om det handlar om roliga och inspirerande möten så märker jag oftare & oftare att jag måste stanna upp emellanåt och låta allt landa. Då blir allt så mycket bättre och jag tappar inte bort mig själv i allt det roliga som är på gång.

Så idag blir en "landa" dag! Jag har lånat en bok av en vän: "Fri från stress med Mindfulness" - Medveten närvaro och acceptans av Åsa Palmkron Ragnar och Katarina Lundblad. Den är fylld av tänkvärda citat och små berättelser. Vill dela med mig av en liten Zenbuddhistisk berättelse:

Bära vatten och hugga ved

En ung man som ville lära sig om zen hade rest långt för att träffa en zenmästare. När han kom till platsen där mästaren fanns mötte han en man som bar vatten från brunnen.
- Var kan jag finna den upplyste? frågade han mannen, som han var övertygad om var en tjänare.
- Det är mig du söker, svarade vattenbäraren.
- Det kan inte stämma, sa mannen förvånat. Jag har hört så mycket om dig. Jag skulle aldrig ha kunnat föreställa mig att du skulle bära vatten från brunnen. Är du inte upplyst?
- Innan jag blev upplyst, svarade mästaren brukade jag bära vatten och hugga ved. Det var vad jag gjorde tidigare och det är vad jag gör nu. Jag har blivit riktigt skicklig på att göra dessa två saker, bära vatten och hugga ved. Följ med mig! Nästa uppgift är att hugga ved.
Den unge mannen skakade förundrat på huvudet.
- Vad är det för skillnad? frågade han. Innan du blev upplyst bar du vatten och högg ved. Nu bär du också vatten och hugger ved.
Mästaren skrattade:
- Skillnaden finns inom mig. Tidigare gjorde jag allt i sömnen. Nu gör jag allt medvetet. Det är skillnaden. Jag gör samma saker, men jag är inte längre den samme. Och eftersom jag inte är densamme är världen inte densamma för mig,

Zenbuddhistisk berättelse



När närvaron finns blir allt en annorlunda upplevelse! Att vara i nuet och lyssna, känna, smaka och uppleva. Vår värld är i stort behov av att vi blir mer närvarande. För när vi är det - blir valen bättre och omtanken större - både om oss själva, våra medmänniskor och vår kära planet.


1 kommentar:

Brunkullan sa...

Jag blir så inspirerad att åka på spa när jag läser här:)
Men det lär inte bli av...

Får göra som du och ha ett litet hemma spa istället!

Susanne