måndag 2 september 2013

En kopp pepparmyntste och lite ayurveda....


Vi har fortfarande inte fått internet!!! Björn har nästan flyttat in hos Vodaphone för att försöka påskynda det hela. Det går sådär….Jag tror ju att när någonting ställs i vår väg, hindrar oss eller gör saker krångligare än dom borde vara så vill det också säga oss något. Vi pratade kring detta ikväll vid middagen (tofu, morötter och zuccini). Jag kunde se ett mönster och det kunde Björn också. I vår relation kan jag ofta ha nytta av ayurvedans psykologi.  Jag vet att inte alla mina bloggläsare är bekanta med ayurvedan. För att ni ska förstå lite mer…..
En väldigt förenklad sammanfattning: Ayurvedan är en gammal lära (över 5000 år gammal) från indiska subkontinenten. Ayurveda är sanskrit och betyder ungeför ”Läran om livet” och är alltså en slags livskunskap. Förstår vi ayurvedan kan vi använda den som en grund och en slags karta för att leva våra liv så balanserat som möjligt.
AV (jag förkortar så nu) utgår från 5 element rymd, luft, eld, vatten och jord. De 5 elementen delas in i 3 olika doshor (egenskaper) Vata, Pitta och Kapha. Vata består utav rymd och luft, Pitta utav eld och lite vatten, Kapha av vatten och jord.
När vi tittar på doshornas utifrån våra personligheter är vi så gott som alltid en blandning av de 3 olika. Ju mer vi kan förstå dom här olikheterna desto enklare kan vi mötas i relationer.
Detta är en enormt klok och djup kunskap så att klottra ned lite kortfattat här på bloggen blir enbart en väldigt liten fingervisning…..men ändå något…
Mycket kortfattat om doshorna och personlighetsdrag.
Vata – luft, föränderlig, pratig, går snabbt, , subtila och styrs av känslor och sin inutition, kreativ, många idéer, igångsättare, flyktig, rörlig i sinnet, flexibel, ogillar rutiner men det är just rutiner som balansera en vata.
Pitta – eld, en ”doer”, kör på, genomför, mycket energi, tydliga åsikter, ofta strukurerade och diciplinerade. Kan lät köra på för hårt och här är det måttlighet som är ordet att tänka på för balans i tillvaron.
Kapha – jord, lugn, stillsamm, gillar när allt rullar på i samma gamla hjulspår, mer tystlåten, uthålliga, lyssnar gärna, kan upplevas lite ”tröga och sega” för pitta och vata pers. Här är det stimulans som balanserar, aktivitet och att göra saker på nytt sätt.

Hur kom jag nu in på detta från internetproblem??? Min vata kom visst in där.... Rörligt sinne…
Jo…..jag och min man tar oftast tag i ”problem” på ganska olika sätt...och det är ju bra...Men när vi kör fast i något kan jag använda mina kunskaper i ayurveda. Detta gjorde jag ikväll och då blev det så tydligt hur bra allt kan fungera när vi utnyttjar våra olikheter istället för att försöka förändra den andra. Det krävs lite självkännedom och en vilja att utvecklas men det underlättar enormt.
Jag har mycket vata och just i detta ”internetproblemet” kunde jag hjälpa min man att se saker från nya synvinklar. Hans kapha/ pitta ger en envishet som ibland kan hindra att låta lite nytt ljus skina över "problemet". Just här behövdes det lite ny infallsvinkel. Lika ofta hjälper ju hans målinritkning mig. 
Vad kul det var att skriva om AV….det ska jag göra mer framöver. Jag använder ju AV när jag ger människor livsstilsrådgivning och det är ett superbra verktyg. Vi är alla olika och behöver olika livsstilar för att funka optimalt.

Just nu har vi en ”dong” att surfa med från Vodaphone så jag skriver detta i Words och det blir bara någon bild för att spara på megabiten….



Lägger upp en bild från stranden vi besökte igår efter mysig söndagsmiddag i Genova. Denna strand ligger bredvid Illetas men är mindre och lugnare. Kommer inte på namnet just nu……Vi var bara på stranden drygt en timme mellan fem och sex men sååå skönt. Linn älskar att bada och vi byggde sandslott tillsammans hela familjen. Detta är verkligen livskvalité för mig! Solen, havet, maten, ön, möten med nya människor, yoga,charmiga caféer, bergen, alla söta butiker, att få skriva och allt vi har att upptäcka här.
Nu ska jag hoppa i säng…..varm kram.

1 kommentar:

Nina sa...

Jag vill tacka dig Ulrika, vet inte om du minns att du gav mig tips hur vi skulle få bukt med min dotters eksem..kokosoljan har hjälpt och det är något som alltid kommer att finnas i våret hem både för att ätas och till hudvård.
Min dotter hade stora variga eksem som bara blev värre, och läkarna skrev ut den ena (hemska) salvan efter den andra och ingenting hjälpte..eller jo kortare perioder för att sedan komma tillbaka.
Men du skulle se nu, dotterns hud är len och hel!! Förstår du hur tacksam jag är?
Stor kram