torsdag 18 december 2008

Några dagar kvar tills det är julafton!


För mig är julen en mysig helg med god mat och trevligt umgänge. Jag "gjorde upp" med julen för ett antal år sedan...låter kanske konstigt men det är vad jag kallar det. Jag ville ha något annat! I mina ögon envisades mina föräldrar med att skapa samma traditioner år efter år. Jag kände mig som något av en rebell och ville skapa nya traditioner....detta tog mest en massa energi av mig. Så ett år stannade jag och min man hemma själva här i Skåne och firade i all enkelhet på tu man hand. Det var väldigt skönt och något som kändes viktigt för mig. Att bryta!
Förra året åkte vi till mina föräldrar som vanligt och så blir det i år också. Men det har känts annorlunda sen det där året vi stannade hemma.
För mig är julen inte särskilt viktig, en fin helg med samvaro och gärna med fina möten. (Skrev en önskelista här på bloggen häromdagen - och det är vad jag känner inför julen - inlägget finns längre ned). Idag har jag accepterar detta och finner så större njutning i det. Jag har inga krav på julen, tar det som det kommer. Lagar godis om jag vill, skickar julkort om lusten faller på...det brukar den göra...men har inte gjort det i år! Det är helt OK!
Visst kan jag frossa i julmys - jag är inte anti jul. Bara anti att julen måste vara på ett visst sätt!

Julen kan ju firas med vem som helst, goda vänner, släkten, sig själv, grannarna eller vem man nu vill. Att äta klassisk julmat är jätte gott - jag älskar Janssons och min hemmalagade rödbetssallad från Rosendals fantastiska kokbok - men champagne och skladjur går lika bra...
Jag tror att traditioner kan vara bra. Det skapar en slags trygghet och ett igenkännande. Det blir ett sätt att summera, vad har hänt på året som gott...Men jag tror att vi mår bra av att få nya inputs, göra något oväntat, byta traditioner och släppa in nytt syre i våra vanor och mönster.
För det enda bestående är ändå förändring!

Så utmana dig själv, släkt och vänner med att ändra på något invant! Kanske bara något nytt på julbordet, eller bjud med någon ny till julkalaset.

Fundera på vad just du vill ha ut av din jul!

2 kommentarer:

Nina sa...

Precis. Exakt. Såhär känner jag också. Jag har också "reviderat" min jul och hur jag vill ha det. Idag är julen för mej en lång rad sköna, lazy dagar då jag laddar batterierna och njuter av tillvaron.

Anonym sa...

Hej Ullis! Din "nya" jul låter härlig. Själv ska jag spendera juldagarna med min man, laga lite god mat och bara mysa. En tid för omtanke och avslappning!

Ville bara titta in för att önska dig en riktigt Be Happy-jul. Tack för fin inspiration under det gångna året!

Varma hälsningar,
Linn