lördag 16 januari 2010

Att vila i mig själv!


Jag var på en naprapatbehandling hos Erika Green häromdagen. Jag hade lite låsningar i bröstryggen och nacken. Efter SPA vistelsen blev jag ännu mer uppmärksam på det och bokade en tid. Det var en stor befrielse när hon kom åt låsningarna. Mycket varsamt men ändå med tillräcklig bestämdhet för att jag skulle ha tillit till att släppa och låta henne göra sitt jobb. Erika är även NIA instruktör www.helsingborgwellness.se och bloggar på http://www.skapafrihet.blogspot.com/ Hon gav mig lite yogaövningar att starta dagen med. Lite enkla övningar för nacken och ryggen. Alla som haft låsningar i bröstryggen vet hur underbart det är när det släpper. Frihet! Dessutom var mötet med Erika dessutom påfyllande på andra sätt med intressanta samtal och igenkännande som gav inspiration.

Hela veckan har varit fylld av spännande möten för mig. Jag lär så mycket om mig själv i samtal med andra. Mer och mer känner jag att jag vilar i min egen kärna! När fler och fler gör det blir möten så mycket djupare. När vi bara är i sanning och har skalat av våra masker händer magiska ting. Vi kan ju aldrig ändra på någon annan...allt det där vet vi. Däremot kan vi ta bort egna föreställningar och öppna vårt sinne. Se om vårt eget hus! Börja i det lilla, här där vi står.

Varje gång jag ställer mig på mattan händer något i mig. För varje gång mer och mer. Det blir enklare att droppa egot och låta kroppen tala. Ingen prestige! Utmaningen för mig är att stilla mitt sinne så att jag hör kroppens önskningar, motstånd och längtan. Lyssna....inhale, exhale...gå lite längre....inhale, exhale. Yes! Ibland behöver vi hjälp, som jag nu med ryggen. Då finns det underbara terapier och metoder som kan hjälpa oss.

Jag återkommer ofta här på bloggen om vikten att "landa in". En del av er kanske inte alls känner igen er i detta. Men för mig som gärna är för mycket i tänkande och analyserande är det en nyckel till välmående. För mig blev mötet med yoga en nyckel! Efter at ha sökt runt omkring fick jag något påfyllt helt på egen hand. Av min egen andning, min kropp som tar sig igenom olika asanas och mitt sinne som blir lugnt.

Whatever the question is - Yoga is the answer

1 kommentar:

Nina sa...

Jag tycker om det du skriver idag.
det var bara det jag ville säga :)