onsdag 26 maj 2010

Hur kan vi använda oss av Ayrveda i vår vardag?

Det har varit mycket ayurveda för mig i veckan! Konsultationer och föredrag och i helgen är det kurs på Yogayama i Stockholm. www.yogayama.se med Eva Forsberg Schinkler. Jag läser massor av böcker och har med mig de ayurvediska tankegångarna i mycket just nu.
Så hur använder jag denna visdom "The art of living wisely" utan att begränsa mig? Utan att hamna i fack? Inte skylla på att jag är sån eller sån? Frågor som är viktiga för mig, då jag tror på frihet i sinnet. Tror på det spontana och på att lita på känslan i kroppen. Mitt svar blir förståelse. Jag har med ayurvedans hjälp ökat min förståelse för att vi alla är helt unika. Vi bär på olika gåvor, olika kvalitéer som vi kan utveckla mer och mer. Förstår jag vem jag är på ett djupare plan då kan jag också se vilka som är mina svagheter och vilka som är mina styrkor. Då kan jag leva livet "dansande", följa ebb och flod utan att falla, utan att tappa balansen. Vad vi väljer som vårt redskap, som vår hjälp på vägen är ju ytterst personligt. Det fina med ayurvedan är att den passar in överallt och på alla områden. Mycket gör vi redan helt naturligt...tex äter hellre varm mat på vintern och svalare en het sommardag. Det är när vi går för långt ifrån det naturliga som det uppstår obalanser. Lev så naturligt som möjligt! Var sak har sin tid! Äta, sova, arbete, fritid! Vi mår bra av vissa rutiner...och av att vara i ett sammanhang. Balansen är det viktiga...som alltid...balansen....
Detta är mina helt personliga åsikter. Det finns alltid en anledning till allting. En anledning varför vi väljer att göra just det vi gör, just nu....
Vi längtar efter sann lycka och den kommer inifrån...den kan vi inte köpa för pengar. Det råder en "yoga-feber" i vårt land. Yoga, meditation, mindfulness, spa.....det ploppar upp mer och mer ställen där vi kan - möta oss själva. För det är faktiskt det allt handlar om. Att möta sig själv! Leta inåt istället för utåt! När vi har den där kontakten, då kan vi gå ut och möta världen. För det är i världen vi lever. Inte på något litet retreat i skogen på en yogamatta. Utan här och nu, i vardagen. Bland disk, tvätt, barnskrik, räkningar, pussar och kramar, glädje, sorg, vänner och kära. Det är här utmaningarna finns! Så för mig handlar ayurveda om att hitta en rytm i min vardag som hjälper mig att utveckla mitt bästa jag. Att njuta av det lilla men att också våga möta det stora. Leva mitt liv som den gåva det är.

Lite djupsinniga tankar från mig....tack för du läser.....kram....

2 kommentarer:

Nina sa...

"Leva mitt liv som den gåva det är"
Amen & Kram!

Ulrika Forsell sa...

Tack Nina och varm kram till dig. Så roligt när du lämnar kommentar. Take care!