torsdag 25 november 2010

Om att känna mig hel...


När jag känner mig hel mår jag bra.... När jag mår bra är jag lugn.... När jag är lugn är jag närvarande....när jag är närvarande lever jag livet levande.

Så för mig är det mycket värdefullt att känna mig hel. Kanske ett lustigt ordval "Hel" men det var det ordet som ploppade upp när jag ville sätta ord på mina tankar.
Det är en känsla av helhet, rent energimässigt! Som att auran är stark och hel och skyddar mot ord som annars kan såra, stressa, gamla minnen som fortfarande inte har läkt riktigt ordentligt. Sår som är rosa! Alltså på väg att läka...men ändå bär på minnet av smärtan som en gång orsakade det. Ibland påminns jag om sådana händelser. Jag känner av en stress i kroppen, en olustkänsla i maggropen. Tidigare har jag ofta analyserat sådana känslor, pratat med mina vänner om dom och sökt svar. Varit kvar i känslan en längre tid. Idag har jag andra verktyg!

Att aktivt välja andra tankar, be om ljus och kärlek. Let go and let God! Meditera, yoga och "hela" mig själv igen.

När jag sitter här framför datorn och tittar ut genom fönstret på dalande vita flingor fylls jag av en förståelse till livet. Dom där "rosa såren" påminner mig inte bara om smärtan utan också om att det är annorlunda idag. Jag kan göra ett enklare val! Jag kan släppa taget och ta emot det som kommer till mig. Det nya!

4 kommentarer:

Maria sa...

Hej Ulrika! Jag har tänkt att jag ska testa att äta enligt Ayurveda ett tag, jag är helt ny på det, så jag tänkte fråga om du har några tips till en nybörjare? Jag har ätit mycket raw food ett tag, men min mage strejkar nu, och nu har jag insett att jag är mycket vata, och ska inte alls äta råkost. Men jag är lite förvirrad, det blir lite av en helomvändning. Men ayurvedan verkar väldigt sund och tillåtande, något jag saknat! Kram till dig. Maria

Ulrika Forsell sa...

Hej Maria! Ja! det förstår jag att det blir en helomvändning från raw-food. Jag har läst på en hel del kring detta. För det förvirrade mig också. Alla är vi ju olika och ha olika förutsättningar. Jag har själv mycket vata och klarar inte alls raw-food särskilt bra. Tycker dessutom inte att det är särskilt gott med råa grönsaker. På sommaren funkar det bättre! Men ayurvedan menar att det krävs mycket energi från vår kropp bara för att värma upp den råa maten. Visserligen innehåller den mycket fina näringsämnen men kroppen ska också kunna ta tillvara på ämnena. När vi pratar om tillagad mat, utgår vi från ekologisk och noga tillagat med omsorg och kärlek. Inte halvfabrikt i mikron...huuu..bort med det. När jag äter mat som är bra för vata, soppor, grytor, gröt, värmande mat känner jag mig mer balanserad och lugn i hela systemet. Jag skulle kunna skriva mycket om detta ämne. Då ayurvedan verkligen förändrat mitt liv. Jag håller just på att uppdatera min hemida www.behappy.se Där kan du läsa mer om ayurvedan, men den är inte klar och det kommer mer info. Jag ger också ayurvedisk livsstilsrådgivning som även kan göras på telefon.
Lycka till med ditt "nya ayurveda" liv. Ayurvedan är mycket vacker och som du skriver mycket tillåtande. Vi äter med alla våra sinnen! Allt hänger ihop! kram på dig

Anonym sa...

Fina ord och tankar som fastnade i mitt sinne... Det är det jag ibland saknar att känna mig hel, men om man är medveten om det kan man tänka på att bättra på det som gör att man känner sig mer hel och inte gå frågandes i varje osäker stund......<3 be mindful....
LINA

Maria sa...

Tack så mycket! Jag började min omställning igår och magen känns redan bättre. Det är lite förvirrande nu i början, men kanske blir det en livslång kärlek även för mig. Känner igen mig så väl i vata-typen, det var många bitar som föll på plats nu :) Ska gå in på din sida, kanske kikar jag förbi någon gång när jag är i Helsingborg, min syster bor där :)
Kram och tack