tisdag 14 december 2010

Decemberljus!

När jag blickar ut möts jag av solens strålar som ger ett magiskt decemberljus. Det är inte så mycket snö kvar här i Skåne men kallt och isigt. Det verkar komma mer snö i slutet av veckan. Det blir nog en vit jul i år! Vi ska till Småland och där är det massor av snö så den lär nog stanna ett tag.
Jag pratade nyss i telefon med min farmor som är 95 år. Hon är pigg för sin ålder och när vi pratar i telefon glömmer jag nästan att hon ligger i sin säng på äldreboendet och att hennes kropp börjar bli trött. Jag älskar min farmor och hon har betytt och betyder så mycket för mig. Dom bodde på landet när jag var liten och det är så många fina minnen att bära med sig från den tiden. När vi plockade potatis, hoppade i höet, lekte i ladugården. Fika under stora kastanjen med farmors hemmabakade kakor. När jag la på telefonen idag så slogs jag av tanken hur annorlunda hennes vardag såg ut mot min. Hon arbetade inte utanför hemmet...jo kanske någon period när hon var yngre. Hennes uppgift var hemmet, barnen, gården, djuren och så småningom oss barnbarn. Ja snacka om arbete och ett så viktigt sådant. Vilken trygghet för oss runt omkring att hon och farfar alltid fanns där. Hon var alltid hemma! Där luktade alltid likadant och maten var alltid så god. Så enormt värdefullt för oss barn att bära med oss. Kanske att dom där upplevelserna färgar mig än idag. Jag tycker det är viktigt för barn att få vara hemma. Att få vara med i vardagsbestyren. Jag blir ledsen när jag hör barnfamiljer som stressar runt på den ena aktiviteten efter den andra för att barnen ska få stimulans. Små barn behöver lugn och ro. Tid att smälta intryck och tid att få leka. Låta fantasin utvecklas och på så sätt kreativiteten.
När jag sitter här med en sparkande liten bebis i magen känns detta viktigare än någonsin. Någon som läser nu kanske ler och tänker att jag kommer nog allt få se hur det blir när barnet väl kommit. Jaa...säkert kommer jag ändra min inställning i flera sammanhang. Men att kärlek och närvarande vuxna i form av familjen ger hela och harmoniska barn - där står min övertygelse fast. :)

Lite tisdagstankar från köksbordet. Nu ska hemsidan bli klar! Välkommen in att läsa på http://www.behappy.se/

Inga kommentarer: