torsdag 9 juni 2011

Tankar en regnig junimorgon....

Vi sover ganska länge, jag och Linn. Till framåt nio och ibland är klockan mer när vi vaknar. Jag njuter! Njuter av hennes mjuka, lena kropp och lyckan i att mötas av ett leende när jag säger godmorgon till henne. Vi trivs med att sova med henne i sängen och hon verkar trivas minst lika bra. Jag behöver inte stiga upp när hon vill äta utan bara vänder mig om mot henne och ger henne bröstet. Det funkar perfekt för oss! Det blir bara roligare och roligare att vara mamma. Det växer fram en rytm mellan oss och banden stärks för varje dag. Låt det ta tid är mitt råd till alla nyblivna mammor! Var mycket hemma, vila, pussa den lilla, ät och gråt om du har behov av det. Det är många känslor som väller upp. En ofattbart stark glädje och kärlek men också en sårbarhet som kan kännas utmanande. Framförallt känner jag ett behov av att få lära känna mitt barn i lugn och ro. Visst finns det många vänner och släkt runt omkring men deras tid kommer. Denna första tiden är så viktig och lägger grunden för barnets framtida trygghet. Barnet behöver egentligen bara sin sin mamma och pappa första tiden samt mat, ny blöja och sömn. Lugn och ro och tid att få upptäcka världen. Allt är nytt för den lilla! Varje nytt ljud, varje ny doft. Havets brus, vinden mot huden, ett bi som surrar. Så mycket nya intryck att sortera. Att fara runt på massa aktiviteter handlar ju främst om våra egen behov. Bebisen behöver det inte. Men här får man ju såklart lyssna till det som passar en själv bäst. Jag bara skriver utifrån mina känslor och reflektioner. Vi har börjat göra små utflykter men det tar på krafterna. Så det blir inte varje dag - vi tar långa pauser. Men så funkar jag annars också. Hämtar in nya intrycka och sen vill jag bara vara hemma och smälta allt. Typiskt Vata behov! och ett bra sätt att balansera sig på.
Vi går en privatkurs i spädbarnsmassage. Jag känner en kvinna som utbildar i det och hon kommer hem till oss och håller kurs. Lyxigt och bekvämt! Oj,oj vad mycket positiva effekter massagen har på dom små och även på föräldrarna. Anknytningen stärks, hormoner balanseras, oxytocin, serotonin och andra må-bra hormoner ökar och barnet lär sig att påverka sin egen avslappning. Det lär sig helt enklet att kunna slappna av - vilket det har en enorm nytta av i framtiden. Näringsupptaget ökar! Det har gjorts studier på barn som är för tidigt födda och där vikten ökade med 47% när barnet fick mjuk massage. För det är inte frågan om något knådande utan om mjuka strykningar med en vegetabilisk olja utan doft. Dofter ska man vara ytterst försiktig med när det gäller bebisar. Varken jag eller Björn har haft parfym/ doft på oss sedan Linn föddes. Massagen är alltså helt fantastisk och erbjuds även på BVC fast då vid bara ett tillfälle i alla fall där vi går. Även en del Öppna Förskolor håller kurser och det går ju även att låna en bok på bibblan och lära sig själv. Catharina kommer förmodligen hålla pappa kurser i spädbarnsmassage till hösten. Bra! Björn gillar att ge Linn massage och tycker det är tråkigt att det inte pratades om spädbarnsmassage när hans andra barn var små. Vilken gåva att kunna ge till sitt barn. Men så är det! Alla gör ju sitt bästa och tiderna förändras. Tur är det! I dag är det ingen som pratar om att bara amma sitt barn var 4:e timme - utan tvärtom uppmuntras det att ge mat så ofta barnet vill. Det ökar mjölkproduktionen och ger barnet en grundtrygghet i att det finns mat, jag kommer överleva. För det är faktiskt ren överlevnadsinstinkt när ett spädbarn skriker för att det är hungrigt. Ger man det bröstet / eller flaska mycket kan barnet slappna av i att: Här finns det mat - Jag är trygg. Du kan inte skämma bort ett barn med kärlek. Det har tvärtom visat sig i att barn som får mycket närhet som barn blir mer självständigt som vuxen. Mycket intressant tycker jag! Så var nära ditt barn, amma/ ge mat när barnet vill ha, bär och sjung för det. Det är en kort tid barnet är bebis så NJUT. Hmmm...blev visst en mindre uppsats av dessa tankar. ;)
Det har regnat jättemycket inatt. Ganska mysigt tycker jag....Det blir ett lugn när det regnar och är mulet...även om jag föredrar sol. Jag har just ätit en sen god frukost. Turkisk yoghurt med en skvätt grädde och varma hallon, linfrön, sesamfrön, kokos och blåbärspulver. Till det Weledas amningste, äggröra och tända ljus på bordet. På spotify lyssnar jag på Ane Brun, jätteskön musik.
Jag ska till min naprapat idag för jag har kvar en låsning i ryggen som gör så ont när jag ligger ned. Jag känner inte av det på dagarna när jag är uppe men på morgonen när jag ska stiga upp..aj,aj...Så jag hoppas Erika kan lossa på låsningen. Det är viktigt att ta hand om sig själv när man är nybliven mama, Det är alltid viktigt att ta hand om sig själv. Men när man nyss blivit mamma är det så lätt att lägga sin egna behov åt sidan. Men känner jag mig i balans så blir det ju bättre för Linn. Som med syrgasen på flygplanen. Sätt först masken på dig själv och sen på ditt barn....
Nu blev jag sugen på att baka något gott. Jag märker att jag behöver äta mer när jag ammar. tröttheten ligger lite i bakgrunden hela tiden. Som ett Oxytocin-rus...ganska behaglig men den kräver ett lungt tempo. I alla fall för mig....När jag jämför mig med andra blir jag stressad...så jag struntar i det. Andas, ler och är lycklig och tillfreds.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mysigt ch viktigt med egentid.....!
LINA

Malin Rosenberg sa...

Ni har det så mysigt! För mig och Elliot var det så skönt att stanna hemma och bara vara. Andra mammor omkring mig åkte på Öppna Förskolan flera dagar i veckan, hade "mamma-fik" hos varandra och åkte till Väla där emellan. Jag orkade inte ens fundera på det! Jag ville bara vara hemma utan några måsten :)