måndag 24 februari 2014

Yes! I´m back...

Rösten börjar sakta komma tillbaka och det är en stor lättnad. Jag körde alla tänkbara huskurer igår mot heshet varav den märkligaste var starkt kaffe blandat med smör, sprit och honung. Det smakade helt OK...lite som Irish Coffe.
En annan sak som var effektiv speciellt mot hostan var att suga på mörk choklad. Det var lenande för halsen och hostan blev bättre, dessutom nyttigt och gott. Vi snackar då 70% och gärna ekologisk, jag hade Green & Blacks hemma och den är supergod.
Förmiddagen idag var det kontorsjobb härhemma och upplägg av mailcoachingen jag erbjuder sedan en tid tillbaka, vilket gjorde att jag hamnade i en coaching process både av mig själv och mannen vid förmiddagskaffet. Svårt att inte leva det jag lär!  Ja inte så att jag coachar alla jag möter eller börjar analysera folk utan vidare. Men här hemma inom familjen hjälper det oss väldigt mycket. Visst hamnar vi emellanåt i diskussioner som är ganska oväsentliga men det blir allt mer sällan. Jag vill inte lägga tid på sådant som tar energi utan vill må bra och ha kul.
Just nu är min största läromästare min dotter. Där får jag verkligen ett kvitto på min egen status. Är jag lugn och harmonisk blir hon det och tvärtom så klart. Så jag tvingas att ta itu med bitar inom mig när jag brister och tappar humöret. Tror jag då på en uppfostran utan att bli arg och irriterad? Nej. Jag tror på att vara en äkta människa och på att vi alla gör vårt bästa med de förutsättningar vi har. Men när jag tappat humöret och efteråt känner att det där var väl dumt av mig och varför blev det så...då kommer jag ju alltid fram till att det berodde på min balans....trötthet, pms, stress, oro, irritation osv. När jag är i balans hanterar jag ju konflikterna annorlunda. Det är den jag vill åt - balansen...den så oerhört viktiga balansen i livet. Men den ska inte forceras eller vara konstgjord utan komma inifrån ur vetskapen vad jag behöver för att må bra. Då blir den en självklarhet och inget ytterligare att prestera i livet. Faktiskt blir jag själv lite stressad utav alla pedagogiska artiklar, böcker och teorier om barnuppfostran (utan att nämna någon särskild). Det får inte gå till överdrift och bli ett projekt och då tänker jag på min farmor och hennes uppfostran av sina barn. Barnen var en del i livet där på gården. Dagarna gick åt till att tvätta, städa, ta hand om ladugården, veden och få mat på bordet. Inte mycket tid att läsa om barnuppfostran. Säger jag då att det var bättre förr? Nej. Bara att vi i dagens samhälle komplicerar en hel del och krånglar till saker som faktiskt är självklara. För att citera vår älskade Astrid Lindgren:
"Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek så kommer folkvettet av sig själv."
Nog sagt om det för idag!

Vi har varit med vår advokat för att få papper på att vi nu betalar skatt i Spanien. Här gör man inte sådana saker utan advokat eller något liknade och det förstår jag för det är en himla massa papper och instanser innan allt blir klart. Men nu är vi utskrivna ur Sverige och skrivna här. Vamos!

Vädret idag har varit ljuvligt och när Linn somnade i vagnen på väg från förskolan passade vi på att njuta en cortado i solen.

Full av energi och inspiration ville jag möblera om härhemma. Jag fick en idé om att flytta sovrummet och lyckades övertyga Björn att idén var värd att pröva.  Så i natt har vi nytt sovrum!

Hasta la vista!

Inga kommentarer: