söndag 20 november 2011

Glögg, pepparkakor och julinspiration......

Man kan plocka russinen och kakan...Det gör jag. Jag väljer ut det njutningsfulla med advent och jul. Det jag tycker är njutningsfullt. Det som fyller på och skapar mys! Det kan sannerligen behövas en sådan här grå novemberhelg......det enda som varierat är den grå skalan beroende på klockan. Vid kvart äver fyra var det mörkt idag. Hmmm... då kan det behövas lite guldkant på tillvaron. Att uppbåda den energin kan vara en utmaning. Men jag har faktiskt lyckats få upp adventslådan från källaren och nu är min man igång med första pepparkaksbaket.
Hyvlade dinkelpepparkakor
40-80 kakor (beroende på tjocklek)
200 gram smör
2 dl råsocker
1 dl ljus sirap
2 tsk malen ingefära
2 tsk kanel
1 tsk malen kryddnejlika
100 gram skållad hackad mandel eller mandelspån
1 tsk bikarbonat
6 dl dinkelmjöl
( ekologiska ingredienser för godaste kakorna)



Rör samman smör och socker till en smet. Tillsätt sirap, kryddor och mandel. Blanda bikarbonat och mjöl i en separat skål. Blanda sedan ner blandningen i smeten, lite i sänder, tills det blir en smidig deg. Dela degen i två bitar. Rulla ut två längder och platta till dem med handen. Längden ska helst inte vara bredare än en osthyvel. Låt degen vila i kylen under natten. Sätt ugnen på 200 grader och lägg bakplåtspapper på plåtar. Hyvla långa remsor på längden och skär av lagom stora kakor. Lägg upp bitarna på bakplåtspappret. Blir degen för mjuk medan du arbeter med den  så är det bara att stoppa i den i frysen en stund. Grädda i 3-5 min! (Recept ur underbara kakboken Cecilias fikastunder)


Vi har värmt på glöggen, men en klunk med alkoholhaltig glögg räckte för mig som ammar. Skitstarkt ju! Så nu är Björn och köper alkoholfri glögg....om han hittar någon med inte allför mycket socker..... Vi lyssnar på Diana Krall Christamas Songs på Spotify och faktiskt känns det lite adventsmysigt. Inspiration fick jag ute hos Kajsa på Enkla Ting som hade öppet i sin underbara butik och café hela helgen. Grönt, vitt, natur, kottar, ljus, vaniljdoft. Hon lyckas verkligen skapa en skön atmosfär som ger köplust på det sättet som är motsats till slit och släng på IKEA. Här är det avskalat och rent. Utvalda saker, handgjorda adventsljustakar av mossa. Jag slog till med en härlig krans som nu pryder köksbordet. ( Kunde man säkert skapat själv men jag lämnar det till Kajsa och njuter av hennes handlag). Ler lite åt kontrasten till förra helgens Väla och IKEA besök....noll köplust. På Enkla Ting vilar det ett lugn och en känsla som ger mervärde till det man köper. Det lilla caféet var omgjort och så charmigt så. Vi njöt en jultallrik med liten tillhörande desserttallrik.
Smaskig jultallrik på Enkla Ting...

Min krans till bordet passade inte så det blev en tur till Kajsa idag också. Jag bytte till en mindre och så tog vi en fika. Lussebulle och pepparkakscheesecake för min del och det var ljuvligt gott. Lite kaffe med grädde på det och lyckan var gjord.
Nästa helg är det första advent. Vi planerar lite adventsmiddag med familjen på söndag. Får se om dom kan komma. Visst är väl ändå det bästa med advent och jultiden - samvaron med familj och vänner, dofterna och allt gott att äta. Första julen med Linn! LYCKA

Mina älsklingar har påbörjat pepparkaksbak....

Inga kommentarer: