lördag 25 februari 2012

Göteborg visit...

Idag gjorde vi en snabbvisit till Göteborg. Bonusdottern Amanda bor där. Imorgon sticker hon och en kompis ut på en 2 månader lång resa. Vietnam och Thailand står på listan. Så vi ville träffa henne och ge lite "kloka råd" och så klart krama om henne. Hon är förtjust i sin lillasyster och det verkar ömsesidigt. Det var en härlig vårdag i Göteborg. Det blev lite strosande på Haga, fika och besök i några butiker. Sen var det dags att säga Hej Då. Ta hand om dig älskade Amanda <3.
Björn, Amanda och Linn. Love You!
Nu sitter jag här och Linn har just somnat på pappas bröst. Pappa har också somnat och dom ser underbart söta och avslappnade ut. Det bådar gott inför nästa lördag då det blir min första kväll som jag inte är hemma vid nattning. Det har bara funkat med mamma tidigare men det kommer nya steg i vår tjejs utveckling hela tiden. Så plötsligt har ett nytt litet steg mognat fram. Jag läser just nu massor av bra böcker som ger mig inspiration och stöd i min mammaroll.
Att lära med hjärtat - av Sanna Nova Emilia, underbar bok som berört mig starkt. Läs den!
The attachment Parenting Book - William Sears & Martha Sears, om det närvarande föräldrarskapet. Ju mer närhet och närvaro vi ger våra barn desto tryggare blir dom.
Baby-led weaning, helping your baby to love good food - Gill Rapley & Tracey Murkett. Att invänta bar nets tydliga signaler till att äta fast föda. Låta dom äta själva med händerna, smaka och undersöka. Detta är vår dotters melodi då hon inte alls är förtjust i pureer och mosad mat. Hon gillar att sitta och pilla och smaka själv.
BabyGreens - Michaela Lynn & Michael Chrisemer, spännande att läsa om Raw food och levande föda till barn. Inget vi kommer övergå till men helt klart hämta kunskap och inspiration ur.
Ja! mycket ny kunskap.... eller egentligen är det ingen ny kunskap. Det mesta handlar om uråldrig lärdom som de flesta kulturer levt enligt länge, länge. Mycket kunskap har glömts bort och vår egen intuition att följa våra instinkter tappas i detta Informativa samhälle. Med BVC, Livsmedelsverket, Folktadvård, Sömnmetoder och allt vad det nu finns. Back to Basic är det som klingar an i mig. Även här!
Há nu en skön lördagskväll. Jag ska nu värma vår hemmagjorda superfoodpizza vi gjorde igårkväll. Det blev en bit över. Mumsigt!
Dinkelpizza med frön, zuccini, oliver och spenatpesto.
...

Inga kommentarer: