tisdag 5 juni 2012

Huvudvärk

Jag har haft ont i huvudet i flera dagar. Sega dagar, tunga axlar och värk i nacken. Jag kan välja att analysera smärtan och orsaken....Eller bara acceptera den och släppa så gott det går. Jag gör en variant. Fullmåne, väderomslag med regn och moln, mens mm....Jag vilar mig, får massage av min älskade man och tar lite alvedon. Jag är inte så positiv till tabletter och väljer tillfällena jag tar det. Men ibland är jag glad att det finns och jag vet vad det gör med kroppen. Tar bort smärtan för stunden och belastar levern och andra utrensningsorgan. Men någon gång är ingen fara. Så är det ju med allt. Det är inte dom få tillfällena som spelar roll...utan det vi gör varje dag.
Jag tänker en del på det där med att hela tiden välja det bästa för oss och miljön. I vår vardag är vi ganska noga med att välja det som är hållbart för miljön. En del tycker kanske vi är överdrivet "ekologiska" och "jobbiga" :) För mig är det så självklart och dom flesta val har jag gjort så länge nu att det sker per automatik. Ekologisk hudvård, makeup, hårvård, mat osv. Men det är inte på alla plan jag är konsekvent. Jag köper kläder, inredning, blommor mm som är "oekologiskt" (Vad heter motsatsen till ekologisk?? koventionell??) Däremot tänker jag mig för innan jag handlar. Är ingen shoppoholic! Skulle väl kalla mig för en medveten konsument. Jag har skrivet om detta tidigare (vissa teman tenderar att upprepa sig på denna Be Happy blogg :)) Men det är tankar jag har och frågeställningar jag ställs inför ganska ofta.
Som jordgubbarna igår på torget. Lyckans Torg i Båstad hade torghandel och det svepte förbi en somrig doft av jordgubbar när jag gick förbi. Mmm...vill ha! Men hur mycket besprutade är dom? Köpte en liter men den står fortfarande kvar i kylen. Tycker det sticker på tungan när jag äter dom. Kan inte allt bara få vara naturligt och äkta? Kan vi inte få känna tillit till våra odlare och tillverkare av det vi köper? Verkligheten ser inte ut så. Det handlar om pengar. Vi vill ha perfekta frukter och grönsaker som håller länge i kylen. En mask i ett äpple!!! Usch och fy.....Mmmm....tiderna förändras och vi med dom. Hur var det när min pappa var liten och växte upp på landet? Hur viktig var Bäst före datumet då? Jag antar att smaken fick avgöra och utseendet. Såg och luktade det OK  -så var det OK. När mina bonusar var små hade dom nästan som sport att gå igenom kylen och slänga allt med utgående datum på. Som att det var gift som stod där ;) Vi hade nyligen ett paket eko grädde som datumet gått ut på och Mums vilken tjock god grädde som täckte översta lagret.
Men vi är så vana att lägga ansvaret på någon annan än oss själva. Vill att någon anan bestämmer och avgör. Likadant är det ju i uppfostran och med olika pedagogiker. Vi vill ha mallar och att någon ska säga vad som är "rätt" och "fel". Jag läser just nu böcker av Jesper Juul och tycker att han har en skön inställning till våra olikheter. Han menar att det inte finns några mallar för uppfostran. Han belyser många intressanta exempel men utan att ge några lösningar. Han väcker tankar och öppnar ögonen.
Jag har nog letat efter en del mallar själv. Haft föreställningar om vissa saker. Jag tycker tex att antroposfin har många intressanta och värdefulla synsätt. Men på vissa områden passar den mig inte alls. Det blir för fyrkantigt och begränsat för mig. Det har tagit mig lite tid att släppa på alla föreställningar och hitta tillbaka till min urkraft. Min lejonkraft, styrka och kvinnliga intuition. När jag låter den vägleda mig och min familj blir det bra. Då sker magiska ting!
Är jag en glad och lycklig mamma och min man är glad och lycklig? Är kärlek det viktigaste led ordet i vårt hem? Då blir det bra! Fantastiskt och underbart! Inte friktionsfritt och enkelt men en grundstabilitet som bär oss i vardagen. När vi ser varandra och visar varandra respekt, när vi ger varandra "space" och inser att ett nej till någon ofta är ett ja till oss själva - då finns de bästa förutsättningar för lycka.
Från jordgubbar till familjerelationer! Så är det ibland....fingrarna får flyga över tangenterna. Ni får ta del av lite tanke karuseller. Ler lite...min energi coach skrev just att huvudvärk kan bero på för mycket tankar. Mmmm.... det stämmer! Jag tänker nog för mycket. Så nu ska jag sätta på Deva Premal, rulla ut yogamattan och bara vara en stund.
Peace, love & understanding
På vårt favoritcafé i Santa Catalina." En familj är en liten värld skapad av kärlek"


Inga kommentarer: