torsdag 30 augusti 2012

Yogamattan har anlänt!

Nedanför vår lägenhet finns en liten butik som även är ett utlämningsställe för DHL. Vi skickade ned ett paket med jobbsaker, böcker, yogamattan mm. Idag kom det! Jag blev så glad att se min fina eco yogamatta här på Mallorca. Som att träffa en kompis som jag mår bra av att umgås med.
Jag är inte på bästa humöret idag. Känslorna svallar och jag VET ju att det är så att utvecklas. Men ibland blir jag ändå förvånad. Men "Live with passon" i alla lägen. Känns lite som att värmen bara får allt att släppa. Så lika bra att gilla läget. Mensen kom och huvudvärken försvann. Yes! ibland håller huvudvärken i sig i 3 dagar när den kommit. Men kanske har nässelpulvret gjort susen....tillsamamns med inre arbete.
Idag började jag med ett grönt härligt pulver från Renée Voltaire. Det innehåller vetegräs, spirulina och mynta. Jag rörde ut det med ananasjuice, det smakade friskt och gott. Så morgonens början består av en mugg kokt vatten (ljummet) med pressad citron i och därefter en sådan här grön fräsch drink.

Jag märker att hungern minskar i solen och värmen. Inget kaffesug och knappt något chokladbegär. Intressant! Men här blir sinnena påfyllda av så mycket annat. Kanske att jag "tröstäter" en del när det är regnigt och kallt hemma i Sverige. Hur påverkas din hunger av värme? 
Ayurvediskt synsätt: Värme höjer Pitta i oss. Beroende på hur mycket Pitta vi har i oss reagerar vi på olika sätt av värme. Jag har en Vata/Pitta konstitution och märker tydligt av min Pitta när jag är i solen. Älskar värme men inte direkt sol och hetta. Då blir det FÖR varmt för mig och jag mår dåligt. När jag håller mig sval och undviker solens hetaste timmar, har hatt, ligger i skuggan, dricker mycket vatten och äter sval mat då funkar det perfekt och jag njuter.
Så just nu blir det lättare mat för min del. Mycket sallad och en del frukt. Vill jag ta en drink blir det Cava (mousserat vitt vin) eller möjligtvis ett glas rosé. Jag kan även äta lite glass när det är så här varmt. Glass är enligt ayurveda inget bra för kroppen. Den kyler ned systemet och kroppen får ta mycket energi för att komma upp i de 37 grader den vill ha för att kunna förbränna det vi stoppar i oss. Att avsluta en måltid med glass är alltså inte bästa alternativet. Det lägger ett lock över den andra maten och ger på sikt matsmältningsproblem. Men ayurveda är ingen specialkost utan ett sätt att veta hur olika mat påverkar oss. Sen väljer vi ju själva, efter våra unika kroppar, situation och årstid. 
Getost, tomater, avocado, oliver och rostade mandlar.....mmmmm

Hej från Palma!

Kvällsmat på terassen.
Igår låg jag någon timme på stranden och formulerade början på ett ayurveda föredrag. "Balans i familjen med inspiration av ayurveda". Jag formade det i tankarna och kom på mig själv att längta "hem" till datorn för att skriva ned det. Det känns väldigt bra att kunna ligga i solen och jobba. :)
Nu ska jag möta upp Linn och Björn för en promenad. Dom är på lekplasten och jag fick lite blogg tid. 
Hur har ni det här hemma?
En något svettig kram från Santa Catalina.





Inga kommentarer: