måndag 1 oktober 2012

Lite ayurveda.....

Sjutton var svårt det är att få till vardagen så att det finns utrymme för att både vara mamma, fru, kokerska, städerska, älskarinna (jaa till samma man:), egen företagare, väninna, dotter mm. Inte så att jag är stressad för vi har ett ganska lugnt tempo. Men ändå blir det någon slags press i det. Kanske av att vilja mer än det finns utrymme till.
Jag skriver på föredrag jag ska hålla i höst. Blir så påmind om att skapa balans för att fungera optimalt. Om svagheter och styrkor i personligheten. Svagheterna utifrån ett ayurvediskt perspektiv uppstår egentligen utav att ens doshor kommer i obalans. Vad innebär det? Jo om tex som i mitt fall Vata är dominerande så är jag i balans kreativ, flexibel, upprymd, entusiastisk men hamnar min Vata i obalans tenderar jag att bli splittrad, orolig, rastlös (ler...se förra inlägget), frusen. Varje dosha (Vata, Pitta, Kapha) har sina unika styrkor och svagheter. Lär vi känna oss själva utifrån ayurvedan har vi även möjlighet att skapa balans genom enkla livsstils förändringar. Detta kan ju vara en utmaning i sig men ger snabb effekt. Ayurvedan är lite som att inte se skogen för alla träden. Det är så självklara och uppenbara saker att en del har svårt att ta till sig att det kan vara så enkelt. Vi vill gärna lämpa över ansvaret på någon annan. Få mediciner, dom rätta svaren, en special kost att följa osv. Här handlar det istället om att förstå sig själv och hur ens val påverka hälsan och välbefinnandet. Lägger vi oss inte förrän tolv på kvällarna kommer det på sikt att påverka oss negativt. Äter vi kall mat hela vintern så blir vi mer frusna och trötta. Dricker vi kaffe för att hålla ångan uppe för att hinna med allt kommer vi på påverka matsmältningen i negativ riktning (halsbränna, diarré, hudproblem). Små förändringar kan göra STOR skillnad. Börjar vi sedan att förstå doshorna och våra olikheter i famliljen, på arbetsplatsen och i skolan då blir det riktigt intressant.
Mer ayurveda en annan dag.
Må väl i regnet!


Inga kommentarer: